مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,083
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,056
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش واسطه ا ی جهت گیری هدف در رابطه ابعاد کمال گرایی و اضطراب امتحان

صفحات

 صفحه شروع 55 | صفحه پایان 77

چکیده

 پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه علی ابعاد کمال گرایی با اضطراب امتحان از طریق واسطه گری جهت گیری هدف انجام شد. برای انجام این تحقیق 320 نفر از دانش آموزان دوره دوم متوسطه شیراز با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از سه پرسشنامه شامل پرسشنامه کمال گرایی هیل و همکاران(2004), مقیاس اضطراب امتحان ساراسون (1984) و مقیاس هدف های پیشرفت (AGOS), استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با روش تحلیل مسیر انجام شد. نتایج تحلیل داده ها نشان داد که مدل با داده های این پژوهش برازش مناسبی دارد. در این پژوهش مسیر مستقیم کمال گرایی مثبت با بعد تفکر نامربوط اضطراب امتحان به صورت منفی, معنادار بود و مسیر مستقیم کمال گرایی منفی به همه ابعاد اضطراب امتحان(تنش و نگرانی, تفکر نامربوط و علایم جسمانی) به صورت مثبت معنادار بود. همچنین مسیر مستقیم کمال گرایی مثبت به جهت گیری هدف تبحری و عملکردی به صورت مثبت, معنادار بود اما کمال گرایی منفی هیچ کدام از دو بعد جهت گیری هدف تبحری و عملکردی را پیش بینی ننمود. جهت گیری هدف تبحری همه ابعاد اضطراب امتحان (تنش و نگرانی, تفکر نامربوط و علایم جسمانی) را به صورت منفی پیش بینی نمود. جهت گیری هدف عملکردی هیچ کدام از ابعاد اضطراب امتحان را پیش بینی ننمود. کمال گرایی مثبت به صورت غیر مستقیم و از طریق جهت گیری هدف تبحری با همه ابعاد اضطراب امتحان (تنش و نگرانی, تفکر نامربوط و علایم جسمانی) ارتباط داشت. بنابراین افراد با کمال گرایی مثبت به جهت انتخاب اهداف تبحری, در موقعیت های تنش زا مانند موقعیت امتحان, اضطراب کمتری را تجربه می نمایند

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شیخ الاسلامی، راضیه، و پردال، مهین. (1397). نقش واسطه ا ی جهت گیری هدف در رابطه ابعاد کمال گرایی و اضطراب امتحان. آموزش و ارزشیابی (علوم تربیتی)، 11(44 )، 55-77. SID. https://sid.ir/paper/183640/fa

    Vancouver: کپی

    شیخ الاسلامی راضیه، پردال مهین. نقش واسطه ا ی جهت گیری هدف در رابطه ابعاد کمال گرایی و اضطراب امتحان. آموزش و ارزشیابی (علوم تربیتی)[Internet]. 1397؛11(44 ):55-77. Available from: https://sid.ir/paper/183640/fa

    IEEE: کپی

    راضیه شیخ الاسلامی، و مهین پردال، “نقش واسطه ا ی جهت گیری هدف در رابطه ابعاد کمال گرایی و اضطراب امتحان،” آموزش و ارزشیابی (علوم تربیتی)، vol. 11، no. 44 ، pp. 55–77، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/183640/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button