Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,441
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,006
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحول رویکردهای بصری در شاهنامه نگاری در منتخبی از نگاره های چهار شاهنامه بزرگ ایلخانی، بایسنقری، تهماسبی و رشیدا

صفحات

 صفحه شروع 23 | صفحه پایان 34

چکیده

 در طول تاریخ هنر, اندیشمندان و منتقدان, تحولاتی را که در مسیر تکاملی شکل گیری مکاتب به وقوع می پیوندد به گونه های مختلف طبقه بندی می کنند. مارگارت فینچ, مورخ هنر, چهار قالب فکری یا رویکرد را تحت عناوین «رویکرد آیینی, رویکردعاطفی, رویکردکلاسیک و رویکردعینی» بر می شمارد که در آنها ترکیباتی از گرایشهای هنری و علاقه مندیهای اجتماعی, با بعضی از ویژگیهای بصری پیوند می خورند. هر یک از این تعاریف و رویکرد ها می تواند در ادوار مختلف بر آثار هنرمند, دیدگاه و جهانبینی او حاکم گردند و اثر خلق شده توسط وی را تحت تاثیر قرار دهند.این پژوهش بر مبنای تعاریف آورده شده بر هریک از رویکردها, جستجوگر این پرسش است که, چگونه می توان بر اساس این قالب های فکری, به توصیف, تحلیل و مقایسه نگاره های ایرانی در هر برهه خاص از تاریخ ایران اسلامی پرداخت؟ در این میان, این فرضیه قابل بررسی است که, مطالعه تطبیقی نگاره های منتخب چهار شاهنامه بزرگ ایرانی(شاهنامه ایلخانی, بایسنقری, تهماسبی و رشیدا) که وجوه مشترک بسیار دارند, تداوم بعضی رویکردها را در طی قرون متمادی, با وجود تغییر شرایط سیاسی, اجتماعی و فرهنگی به خوبی بازگو میکند. از طرفی مقایسه چهار نگاره با مضمون مشترک «به بند کشیده شدن» در این چهار شاهنامه از مکاتب گوناگون و دریافت شباهت و تفاوت های بصری آنها و میزان تاکید هرکدام بر رویکردی خاص که منجر به شناخت اصول و علایق مکاتب متفاوت نگارگری در پرداخت به مضمونی خاص می شود خود, از اهداف اصلی مقاله خواهد بود. چنانکه نگاره های شاهنامه ایلخانی با تاکید بر حالت توصیفی تصویر و نمایش روابط عاطفی, بر جنبه توصیفی و رویکرد عاطفی اثر تاکید ورزیده و در شاهنامه بایسنقری, نگارگر, با دست یافتن به سبکی رسمی و قانونمند, نمونه بارزی از هنر کلاسیک نگارگری ایران را برای آیندگان ماندگار می سازد و در نهایت, رویکرد آیینی اثر, در شاهنامه تهماسبی با تاکید بر رنگ به عنوان عنصری بیانی, با استفاده از قراردادهای صوری, به اوج شکوفایی خود رسیده و در ادوار پایانی حکومت صفوی در مکتب اصفهان و در شاهنامه رشیدا, نگارگر در جهت بیان جنبه های قابل رویت اثر, سود جسته و بنابر شرایط زمان, رویکردی عینی را متجلی می سازد. روش کلی مورد استفاده در این پژوهش, مبتنی بر مقایسه تطبیقی است, که با مشاهده, تحلیل و تعمق دقیق بر نگاره ها و تطبیق آنها با یکدیگر, انجام می گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مقبلی، آناهیتا، و جباری، انسیه. (1392). تحول رویکردهای بصری در شاهنامه نگاری در منتخبی از نگاره های چهار شاهنامه بزرگ ایلخانی, بایسنقری, تهماسبی و رشیدا. نقش مایه، 5(16)، 23-34. SID. https://sid.ir/paper/184078/fa

    Vancouver: کپی

    مقبلی آناهیتا، جباری انسیه. تحول رویکردهای بصری در شاهنامه نگاری در منتخبی از نگاره های چهار شاهنامه بزرگ ایلخانی, بایسنقری, تهماسبی و رشیدا. نقش مایه[Internet]. 1392؛5(16):23-34. Available from: https://sid.ir/paper/184078/fa

    IEEE: کپی

    آناهیتا مقبلی، و انسیه جباری، “تحول رویکردهای بصری در شاهنامه نگاری در منتخبی از نگاره های چهار شاهنامه بزرگ ایلخانی, بایسنقری, تهماسبی و رشیدا،” نقش مایه، vol. 5، no. 16، pp. 23–34، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/184078/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا