مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

715
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

658
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تأثیر واحد درسی "سلامت دهان و دخانیات" بر دانش و نگرش دانشجویان در مورد نقش دندانپزشک در کنترل دخانیات

صفحات

 صفحه شروع 127 | صفحه پایان 140

چکیده

 سابقه و هدف: هدف از این مطالعه بررسی تاثیر یک مداخله آموزشی در قالب واحد درسی "سلامت دهان و دخانیات" بر دانش و نگرش دانشجویان دندانپزشکی در زمینه عوارض دخانیات و نقش دندانپزشک در برنامه های ترک دخانیات می باشد. مواد و روش ها: مطالعه حاضر به صورت مداخله نیمه تجربی روی 62 دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در گروه کنترل و 63 دانشجوی دانشگاه آزاد اصفهان در گروه مداخله, صورت گرفت. پرسشنامه ای در رابطه با دانش و نگرش آنان از کلیه افراد داوطلب جمع آوری شد. سپس مداخله آموزشی در طول یک ترم تحصیلی صورت گرفت. داده ها توسط Paired sample t-test, Independent sample t-test, Chi square, Fisher exact test مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: میانگین نمره دانش دانشجویان قبل از مداخله بین دو گروه اختلاف معنادار نداشت (0. 46P=), اما بعد از مداخله, در گروه مداخله بیشتر بود (0. 001P<). میانگین نمره نگرش دانشجویان قبل از مداخله بین دو گروه اختلاف معنادار نداشت (0. 93P=), اما بعد از مداخله, در گروه مداخله بیشتر بود (0. 001P<). میانگین نمره نگرش دانشجویان هم در گروه مداخله و هم در گروه کنترل بعد از مداخله بیشتر از قبل مداخله بود (0. 001P<). به دنبال مداخله, میانگین تغییرات نمره دانش و نگرش دانشجویان در گروه مداخله بیشتر از گروه کنترل بود (0. 001 P <). نتیجه گیری: واحد درسی"سلامت دهان و دخانیات" باعث افزایش دانش و نگرش دانشجویان در مورد برنامه های ترک دخانیات شد. هرچند عملکرد دانشجویان مورد سنجش قرار نگرفت ولی به نظر می رسد بتوان با آموزش, در جهت ارتقا توانایی های دانشجویان نیز نتایج قابل قبولی به دست آورد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    نظری، بهزاد، شکرچی زاده، هاجر، و روح افزا، حمیدرضا. (1398). تأثیر واحد درسی "سلامت دهان و دخانیات" بر دانش و نگرش دانشجویان در مورد نقش دندانپزشک در کنترل دخانیات. تحقیق در علوم دندانپزشکی، 16(2 (پیاپی 60) )، 127-140. SID. https://sid.ir/paper/184489/fa

    Vancouver: کپی

    نظری بهزاد، شکرچی زاده هاجر، روح افزا حمیدرضا. تأثیر واحد درسی "سلامت دهان و دخانیات" بر دانش و نگرش دانشجویان در مورد نقش دندانپزشک در کنترل دخانیات. تحقیق در علوم دندانپزشکی[Internet]. 1398؛16(2 (پیاپی 60) ):127-140. Available from: https://sid.ir/paper/184489/fa

    IEEE: کپی

    بهزاد نظری، هاجر شکرچی زاده، و حمیدرضا روح افزا، “تأثیر واحد درسی "سلامت دهان و دخانیات" بر دانش و نگرش دانشجویان در مورد نقش دندانپزشک در کنترل دخانیات،” تحقیق در علوم دندانپزشکی، vol. 16، no. 2 (پیاپی 60) ، pp. 127–140، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/184489/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button