مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,305
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

957
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

آزمون مدل علی الگوهای ارتباط خانوادگی، فراشناخت و ویژگی های شخصیتی با گرایش به تفکر انتقادی با میانجی گری باورهای معرفت شناختی در دانش آموزان پسر پایه های مختلف تحصیلی دبیرستانی شهر اهواز

صفحات

 صفحه شروع 23 | صفحه پایان 44

چکیده

 هدف از انجام پژوهش حاضر آزمون مدل علی رابطه الگوهای ارتباط خانوادگی (گفت و شنود و همرنگی), فراشناخت و ویژگی های شخصیتی باز بودن به تجربه و وجدانی بودن با گرایش به تفکر انتقادی با میانجی گری باورهای معرفت شناختی در دانش آموزان پسر پایه های مختلف تحصیلی دبیرستانی شهر اهواز بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پسر دبیرستانی شهر اهواز بود که به روش تصادفی چند مرحله ای 402 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. در این پژوهش از پنج پرسشنامه, الگوهای ارتباط خانوادگی کوئرنر و فیتزپاتریک, آگاهی های فراشناختی شرا و دنیسون, پرسشنامه پنج عاملی نئو, پرسشنامه باورهای معرفت شناختی بیلس و پرسشنامه گرایش به تفکر انتقادی ریکتس, جهت جمع آوری داده ها استفاده شد. ارزیابی مدل پیشنهادی با استفاده از مدل سازی معادلات ساختاری انجام گرفت. نتایج نشان داد که تمامی ضرایب مسیرهای بین متغیرها و گرایش به تفکر انتقادی معنی دار بودند. در این مدل, روابطه گفت و شنود, فراشناخت, ویژگی های شخصیتی وجدانی بودن و باز بودن به تجربه و باورهای معرفت شناختی با گرایش به تفکر انتقادی مثبت و معنی دار بود و رابطه همرنگی با گرایش به تفکر انتقادی نیز منفی و معنی دار بود. شاخص های برازندگی نشان دادند که مدل با داده ها برازش قابل قبولی دارد. نتایج ضرایب مسیرهای غیرمستقیم, با استفاده از روش بوت استراپ در برنامه ماکرو, نتایج نشان داد همه فرضیه های غیرمستقیم معنی دار می باشند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سپهوند، اسفندیار، شهنی ییلاق، منیجه، عالیپوربیرگانی، سیروس، و بهروزی، ناصر. (1396). آزمون مدل علی الگوهای ارتباط خانوادگی, فراشناخت و ویژگی های شخصیتی با گرایش به تفکر انتقادی با میانجی گری باورهای معرفت شناختی در دانش آموزان پسر پایه های مختلف تحصیلی دبیرستانی شهر اهواز. دست آوردهای روانشناختی (علوم تربیتی و روان شناسی)، 24(1)، 23-44. SID. https://sid.ir/paper/186556/fa

    Vancouver: کپی

    سپهوند اسفندیار، شهنی ییلاق منیجه، عالیپوربیرگانی سیروس، بهروزی ناصر. آزمون مدل علی الگوهای ارتباط خانوادگی, فراشناخت و ویژگی های شخصیتی با گرایش به تفکر انتقادی با میانجی گری باورهای معرفت شناختی در دانش آموزان پسر پایه های مختلف تحصیلی دبیرستانی شهر اهواز. دست آوردهای روانشناختی (علوم تربیتی و روان شناسی)[Internet]. 1396؛24(1):23-44. Available from: https://sid.ir/paper/186556/fa

    IEEE: کپی

    اسفندیار سپهوند، منیجه شهنی ییلاق، سیروس عالیپوربیرگانی، و ناصر بهروزی، “آزمون مدل علی الگوهای ارتباط خانوادگی, فراشناخت و ویژگی های شخصیتی با گرایش به تفکر انتقادی با میانجی گری باورهای معرفت شناختی در دانش آموزان پسر پایه های مختلف تحصیلی دبیرستانی شهر اهواز،” دست آوردهای روانشناختی (علوم تربیتی و روان شناسی)، vol. 24، no. 1، pp. 23–44، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/186556/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button