مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,350
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

2,141
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مدل یابی رابطه بین درگیری تحصیلی والدین و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی با توجه به نقش میانجی انگیزش و درگیری تحصیلی دانش آموز

صفحات

 صفحه شروع 69 | صفحه پایان 90

چکیده

 اگرچه رابطه بین درگیری والدین و موفقیت تحصیلی دانش آموزان به گستردگی بررسی شده است, با این وجود توجه کمی به نقش عوامل میانجی این رابطه شده است. از این رو, پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین درگیری تحصیلی والدین و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی با توجه به نقش میانجی انگیزش و درگیری تحصیلی دانش آموز انجام شد. بدین منظور, در یک پژوهش توصیفی - همبستگی, تعداد 375 نفر از دانش آموزان مقطع متوسطه شهر کاشمر در سال تحصیلی 93-1392 به همراه یکی از والدین شان به روش نمونه گیری خوشه ای مرحله ای تصادفی انتخاب شدند. پرسشنامه درگیری تحصیلی والدین (بر اساس گزارش والدین), پرسشنامه درگیری والدین (بر اساس گزارش دانش آموز), مقیاس انگیزش تحصیلی, مقیاس رفتاری (خرده مقیاس درگیری دانش آموزان) و پیشرفت تحصیلی در مورد آن ها اجرا گردید. داده های پژوهش حاضر به کمک نرم افزار آماری SPSS22 و Lisrel و با استفاده از روش مدل یابی معادلات ساختاری تحلیل شدند. نتایج تحلیل داده ها با استفاده از روش مدل یابی معادلات ساختاری نشان داد که انگیزش و درگیری تحصیلی دانش آموز می توانند میانجی رابطه بین درگیری تحصیلی والدین و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان باشند. بعلاوه, مدل پژوهش به صورت قابل قبولی با داده ها برازش دارد. در مجموع, نتایج پژوهش حاضر بر اهمیت ارتباط و درگیری والدین در فعالیت های تحصیلی دانش آموزان تاکید دارد. بعلاوه, درگیری تحصیلی والدین, پیشرفت تحصیلی بیشتری را بواسطه انگیزش و درگیری تحصیلی دانش آموز در پی دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    آهی، قاسم، منصوری، احمد، درتاج، فریبرز، دلاور، علی، و ابراهیمی قوام، صغری. (1395). مدل یابی رابطه بین درگیری تحصیلی والدین و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی با توجه به نقش میانجی انگیزش و درگیری تحصیلی دانش آموز. دست آوردهای روانشناختی (علوم تربیتی و روان شناسی)، 23(2 (پیاپی 16))، 69-90. SID. https://sid.ir/paper/186565/fa

    Vancouver: کپی

    آهی قاسم، منصوری احمد، درتاج فریبرز، دلاور علی، ابراهیمی قوام صغری. مدل یابی رابطه بین درگیری تحصیلی والدین و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی با توجه به نقش میانجی انگیزش و درگیری تحصیلی دانش آموز. دست آوردهای روانشناختی (علوم تربیتی و روان شناسی)[Internet]. 1395؛23(2 (پیاپی 16)):69-90. Available from: https://sid.ir/paper/186565/fa

    IEEE: کپی

    قاسم آهی، احمد منصوری، فریبرز درتاج، علی دلاور، و صغری ابراهیمی قوام، “مدل یابی رابطه بین درگیری تحصیلی والدین و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی با توجه به نقش میانجی انگیزش و درگیری تحصیلی دانش آموز،” دست آوردهای روانشناختی (علوم تربیتی و روان شناسی)، vol. 23، no. 2 (پیاپی 16)، pp. 69–90، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/186565/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button