مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

561
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

794
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه اثربخشی "برنامه موفقیت در مدرسه"و"مدیریت استرس"بر خودکارآمدی، درگیری، فرسودگی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان

صفحات

 صفحه شروع 163 | صفحه پایان 180

چکیده

 هدف پژوهش حاضر, مقایسه ی اثربخشی برنامه موفقیت در مدرسه و مدیریت استرس بر خودکارآمدی, درگیری, فرسودگی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان در شهر اهواز می باشد. جامعه آماری این مطالعه کلیه ی دانش آموزان پسر پایه اول دوره متوسطه اول آموزش و پرورش ناحیه یک اهواز در سال 97-1396 بود. از این جامعه آماری, ابتدا به تعداد 270 دانش آموز به روش تصادفی خوشه ای چندمرحله ای و سپس تعداد 60 دانش آموز که در پرسشنامه خودکارآمدی نمره پایین کسب کردند به عنوان نمونه انتخاب شدند. شرکت کنندگان به صورت تصادفی به دو گروه آزمایشی (هر گروه 20 نفر) و یک گروه گواه (20 نفر) تقسیم شدند. پژوهش حاضر یک تحقیق آزمایشی و از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه بود. برای سنجش متغیر های مورد مطالعه از پرسشنامه های خودکارآمدی تحصیلی مورگان, درگیری تحصیلی زرنگ, فرسودگی تحصیلی برسو و همکاران و عملکرد تحصیلی دانش آموزان در دو نوبت اول و دوم, استفاده شد. مداخله شامل آموزش برنامه موفقیت در مدرسه و مدیریت استرس, هر کدام 10 جلسه 120 دقیقه ای بود. نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیری نشان داد که دو روش مداخله "برنامه موفقیت در مدرسه" و "مدیریت استرس", باعث افزایش خودکارآمدی, درگیری و عملکرد تحصیلی و از طرف دیگر کاهش فرسودگی تحصیلی شده است. این پژوهش نشان داد که بین اثربخشی برنامه موفقیت در مدرسه و مدیریت استرس تفاوت معنی داری وجود ندارد و هر دو می توانند به عنوان برنامه تکمیلی در بهبود عملکرد تحصیلی تأثیرگذار باشند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    دولتخواه، مجید، محمدی فر، محمدعلی، و امین بیدختی، علی اکبر. (1397). مقایسه اثربخشی "برنامه موفقیت در مدرسه"و"مدیریت استرس"بر خودکارآمدی, درگیری, فرسودگی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان. دست آوردهای روانشناختی (علوم تربیتی و روان شناسی)، 25(2 (پیاپی 20) )، 163-180. SID. https://sid.ir/paper/186580/fa

    Vancouver: کپی

    دولتخواه مجید، محمدی فر محمدعلی، امین بیدختی علی اکبر. مقایسه اثربخشی "برنامه موفقیت در مدرسه"و"مدیریت استرس"بر خودکارآمدی, درگیری, فرسودگی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان. دست آوردهای روانشناختی (علوم تربیتی و روان شناسی)[Internet]. 1397؛25(2 (پیاپی 20) ):163-180. Available from: https://sid.ir/paper/186580/fa

    IEEE: کپی

    مجید دولتخواه، محمدعلی محمدی فر، و علی اکبر امین بیدختی، “مقایسه اثربخشی "برنامه موفقیت در مدرسه"و"مدیریت استرس"بر خودکارآمدی, درگیری, فرسودگی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان،” دست آوردهای روانشناختی (علوم تربیتی و روان شناسی)، vol. 25، no. 2 (پیاپی 20) ، pp. 163–180، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/186580/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا