مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,403
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,296
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تأثیر آموزش راهبردهای تنظیم شناختی هیجان بر سازگاری، بهزیستی مدرسه و تنظیم هیجان در دانش آموزان پسر مدارس استعدادهای درخشان

صفحات

 صفحه شروع 91 | صفحه پایان 110

چکیده

 این پژوهش با هدف تعیین تأثیر آموزش راهبردهای تنظیم شناختی هیجان بر سازگاری, بهزیستی مدرسه و تنظیم شناختی هیجان دانش آموزان پسر مدارس استعدادهای درخشان دوره اول متوسطه شهر اهواز انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پسر مدارس استعدادهای درخشان دوره اول متوسطه شهر اهواز مشتمل بر 538 نفر در سال تحصیلی 96-1395 بودند. در این پژوهش از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شد. در نهایت بر اساس لیست دانش آموزان دوره اول متوسطه 30 دانش آموز که ملاک های ورود به مطالعه را داشتند انتخاب و به صورت تصادفی در گروه آزمایشی و گروه گواه تقسیم شدند. پژوهش حاضر یک تحقیق آزمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون و پیگیری (2 ماهه) با گروه گواه بود. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه سازگاری تحصیلی, پرسشنامه بهزیستی مدرسه و پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان بود. اعضای گروه آزمایشی به مدت 10 جلسه تحت آموزش راهبردهای تنظیم شناختی هیجان قرار گرفت. نتایج نشان داد که آموزش راهبردهای تنظیم شناختی هیجان بر سازگاری, بهزیستی مدرسه, راهبردهای مثبت و منفی تنظیم شناختی هیجان دانش آموزان استعدادهای درخشان دوره های اول متوسطه شهر اهواز مؤثر بوده است. همچنین در مرحله پس آزمون و پیگیری, بین گروه آزمایشی و گروه گواه, در میزان سازگاری, بهزیستی مدرسه, راهبردهای تنظیم شناختی هیجان تفاوت معنی داری وجود دارد. بر این اساس آموزش مهارت های تنظیم شناختی هیجان می تواند به عنوان یک روش مداخله ای مفید جهت افزایش سازگاری, بهزیستی مدرسه و تنظیم شناختی هیجانی و در نتیجه کارآمدی بهتر دانش آموزان بکار رود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    نورعلی، همت، حاجی یخچالی، علیرضا، شهنی ییلاق، منیجه، و مکتبی، غلامحسین. (1397). تأثیر آموزش راهبردهای تنظیم شناختی هیجان بر سازگاری, بهزیستی مدرسه و تنظیم هیجان در دانش آموزان پسر مدارس استعدادهای درخشان. دست آوردهای روانشناختی (علوم تربیتی و روان شناسی)، 25(2 (پیاپی 20) )، 91-110. SID. https://sid.ir/paper/186585/fa

    Vancouver: کپی

    نورعلی همت، حاجی یخچالی علیرضا، شهنی ییلاق منیجه، مکتبی غلامحسین. تأثیر آموزش راهبردهای تنظیم شناختی هیجان بر سازگاری, بهزیستی مدرسه و تنظیم هیجان در دانش آموزان پسر مدارس استعدادهای درخشان. دست آوردهای روانشناختی (علوم تربیتی و روان شناسی)[Internet]. 1397؛25(2 (پیاپی 20) ):91-110. Available from: https://sid.ir/paper/186585/fa

    IEEE: کپی

    همت نورعلی، علیرضا حاجی یخچالی، منیجه شهنی ییلاق، و غلامحسین مکتبی، “تأثیر آموزش راهبردهای تنظیم شناختی هیجان بر سازگاری, بهزیستی مدرسه و تنظیم هیجان در دانش آموزان پسر مدارس استعدادهای درخشان،” دست آوردهای روانشناختی (علوم تربیتی و روان شناسی)، vol. 25، no. 2 (پیاپی 20) ، pp. 91–110، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/186585/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا