مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

832
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

747
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تجربه زیسته شایستگی اجتماعی در دانش آموزان مقطع متوسطه (دوره اول)

صفحات

 صفحه شروع 39 | صفحه پایان 54

چکیده

 پژوهش حاضر با هدف بررسی تجربه زیسته دانش آموزان پسر مقطع متوسطه اول شهر شوش از شایستگی اجتماعی انجام شده است. این مطالعه از نوع کیفی و با رویکرد پدیدارشناسی انجام شد. روش: برای گزینش مشارکت کنندگان دارای اطلاعات غنی در پژوهش حاضر, از تشخیص پژوهشگر و اعلام آمادگی دانش آموزان و برای گردآوری اطلاعات از مصاحبه ی نیمه ساختمند استفاده شد و مصاحبه ها تا مرحله ی وقوع اشباع ادامه یافت, به همین رو حجم نمونه ی نهایی را 20 مشارکت کننده تشکیل داد. سپس داده های حاصل از مصاحبه با استفاده از روش ون منن برای کشف معنای تجربیات دانش آموزان از شایستگی اجتماعی تجزیه و تحلیل شدند. یافته های این مطالعه شامل 2 مضمون اصلی و 13 مضمون فرعی است. مضمون اصلی اول خودآگاهی اجتماعی اشت که شامل 5 مضمون فرعی مثل هم دلی, توسعه دیگران, خدمت-محوری, توانایی نفوذ و آگاهی سیاسی می شود و مضمون اصلی دوم مهارت اجتماعی است که شامل 8 مضمون فرعی مثل ارتباطات, توسعه پیوند ها, رهبری, همکاری, قابلیت های گروهی, ایجاد تعهد, مدیریت تعارض و تحول گرایی است. با توجه به یافته های این مطالعه به نظر می رسد که بهترین راه افزایش شایستگی اجتماعی ایجاد درک صحیح از شایستگی ها توسط والدین, اولیاء, مدرسه و مسئولین جامعه است. شایستگی های اجتماعی معیارهای مناسبی برای عملکرد افراد هستند که افراد را قادر می سازند وظایفی را که برعهده دارند با موفقیت انجام دهند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    ولوی، پروانه، عبدالخانی، احمد، و هاشمی، سیدجلال. (1397). بررسی تجربه زیسته شایستگی اجتماعی در دانش آموزان مقطع متوسطه (دوره اول). دست آوردهای روانشناختی (علوم تربیتی و روان شناسی)، 25(2 (پیاپی 20) )، 39-54. SID. https://sid.ir/paper/186587/fa

    Vancouver: کپی

    ولوی پروانه، عبدالخانی احمد، هاشمی سیدجلال. بررسی تجربه زیسته شایستگی اجتماعی در دانش آموزان مقطع متوسطه (دوره اول). دست آوردهای روانشناختی (علوم تربیتی و روان شناسی)[Internet]. 1397؛25(2 (پیاپی 20) ):39-54. Available from: https://sid.ir/paper/186587/fa

    IEEE: کپی

    پروانه ولوی، احمد عبدالخانی، و سیدجلال هاشمی، “بررسی تجربه زیسته شایستگی اجتماعی در دانش آموزان مقطع متوسطه (دوره اول)،” دست آوردهای روانشناختی (علوم تربیتی و روان شناسی)، vol. 25، no. 2 (پیاپی 20) ، pp. 39–54، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/186587/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا