مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

686
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

346
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تجارب زیسته تعلل ورزی تحصیلی در دانش آموزان متوسطه

صفحات

 صفحه شروع 127 | صفحه پایان 144

چکیده

تعلل ورزی تحصیلی پدیده ی پیچیده ای است و با وجود پژوهش های متعدد هنوز در خصوص مؤلفه های آن در بین صاحب نظران توافق حاصل نشده است. پژوهش حاضر با هدف کشف عوامل زمینه ای, فرایندی و پیامدی تعلل ورزی انجام شد. در پژوهش فعلی از روش نظریه زمینه ای ویرایش کوربین و اشتراوس (2008) استفاده شد. 30 نفر از دانش آموزان پایه سوم دوره دوم متوسطه در سال تحصیلی 96-95 به روش نمونه گیری هدف مند و نظری انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات, مصاحبه های نیمه سازمان یافته اجرا شد. در طی این فرایند کدگذاری باز و محوری انجام گرفت و طبقات مربوط در الگوی پارادایمی یعنی زمینه, فرایند و پیامد مشخص شدند. سپس در مرحله ی کدگذاری انتخابی, طبقه ی مرکزی یا مضمون اصلی پژوهش استخراج گردید. یافته های پژوهش 12 مضمون اصلی و 33 مضمون فرعی را بر اساس الگوی پارادایمی مشخص ساخت. در حوزه ی زمینه, ساختار نظام آموزشی, عوامل مربوط به معلم, همسالان, تکلیف, والدین و صفات فردی؛ در فرایند, ضعف در برنامه ریزی و مدیریت زمان, ذهن آگاهی پایین و تأخیر در انجام تکلیف و در نهایت پیامدهای تحصیلی و عاطفی استخراج شدند. طبقه ی مرکزی استخراج شده نگرش ابزاری به یادگیری بود. طبقه مرکزی زمینه را به فرایند ارتباط داده و پیامدهای تعلل ورزی را قابل درک تر می سازد. نتایج این مطالعه مؤلفه های مربوط به تعلل ورزی تحصیلی را در چارچوب نظریه زمینه ای مشخص ساخت. بر اساس این الگو, پیشنهادهایی در حوزه های مختلف برای مسئولان نظام آموزشی, معلمان, والدین و دانش آموزان ارائه شده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    واحدی، شهرام، فتحی آذر، اسکندر، ادیب، یوسف، و قره آغاجی، سعید. (1397). بررسی تجارب زیسته تعلل ورزی تحصیلی در دانش آموزان متوسطه. علوم تربیتی (مجله علوم تربیتی و روانشناسی)، 6 (سال 25)(1 )، 127-144. SID. https://sid.ir/paper/186661/fa

    Vancouver: کپی

    واحدی شهرام، فتحی آذر اسکندر، ادیب یوسف، قره آغاجی سعید. بررسی تجارب زیسته تعلل ورزی تحصیلی در دانش آموزان متوسطه. علوم تربیتی (مجله علوم تربیتی و روانشناسی)[Internet]. 1397؛6 (سال 25)(1 ):127-144. Available from: https://sid.ir/paper/186661/fa

    IEEE: کپی

    شهرام واحدی، اسکندر فتحی آذر، یوسف ادیب، و سعید قره آغاجی، “بررسی تجارب زیسته تعلل ورزی تحصیلی در دانش آموزان متوسطه،” علوم تربیتی (مجله علوم تربیتی و روانشناسی)، vol. 6 (سال 25)، no. 1 ، pp. 127–144، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/186661/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button