مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

626
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

729
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

طراحی و اعتباریابی مدل مفهومی ارزشیابی صلاحیت های حرفه معلمی در ایران

صفحات

 صفحه شروع 27 | صفحه پایان 50

چکیده

 آموزش و پرورش با کیفیت, بستگی زیادی به وجود معلمانی متعهد و متخصص دارد. مهمترین راه اطمینان از وجود شایستگی های معلمی, وجود نظام ارزشیابی آنان است. هدف این مقاله ارائه ی مدل مفهومی ارزشیابی صلاحیت های حرفه معلمی در ایران است. برای دستیابی به مولفه های طراحی این مدل, نظرات صاحب نظران در خصوص ارزشیابی صلاحیت های حرفه معلمی, از بررسی نود منبع معتبر ملی و بین المللی و مصاحبه با 25 معلم خبره و 20 متخصص حوزه ی ارزشیابی آموزشی و تربیت معلم, جمع آوری شد. روش این پژوهش کیفی, شیوه ی استقرایی تحلیل محتوا است. مقولات استخراج شده, نشان داد مولفه های ارزشیابی از صلاحیت های حرفه معلمی, شامل شش مولفه ی اصلی, و بیست و شش زیرمولفه, مشتمل بر شصت و سه مفهوم کلی, و دویست و شصت و سه مفهوم خرد است. بر بنیاد دستاوردهای حاصل, مدل مورد نظر طراحی و توسط خبرگان اعتباریابی شد. این مدل دارای چهار وجه و یک مرکز ثقل بنیادین است؛ چهار وجه آن, مبانی فکری (کف خانه), برنامه ی راهبردی (دیوار راست خانه), برنامه ی نظام مند اجرا (دیوار چپ خانه), نتایج قابل دستیابی ارزشیابی (سقف خانه) و مرکز ثقل آن, فرهنگ ارزشیابی (داخل خانه) است. این مدل را می توان مدل شبه خانه ای ارزشیابی صلاحیت های حرفه ی معلمی نامید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    وقورکاشانی، مهدیه سادات، حاجی حسین نژاد، غلامرضا، موسی پور، نعمت اله، و ابراهیم زاده، عیسی. (1398). طراحی و اعتباریابی مدل مفهومی ارزشیابی صلاحیت های حرفه معلمی در ایران. علوم تربیتی (مجله علوم تربیتی و روانشناسی)، 6 (سال 26)(2 )، 27-50. SID. https://sid.ir/paper/186693/fa

    Vancouver: کپی

    وقورکاشانی مهدیه سادات، حاجی حسین نژاد غلامرضا، موسی پور نعمت اله، ابراهیم زاده عیسی. طراحی و اعتباریابی مدل مفهومی ارزشیابی صلاحیت های حرفه معلمی در ایران. علوم تربیتی (مجله علوم تربیتی و روانشناسی)[Internet]. 1398؛6 (سال 26)(2 ):27-50. Available from: https://sid.ir/paper/186693/fa

    IEEE: کپی

    مهدیه سادات وقورکاشانی، غلامرضا حاجی حسین نژاد، نعمت اله موسی پور، و عیسی ابراهیم زاده، “طراحی و اعتباریابی مدل مفهومی ارزشیابی صلاحیت های حرفه معلمی در ایران،” علوم تربیتی (مجله علوم تربیتی و روانشناسی)، vol. 6 (سال 26)، no. 2 ، pp. 27–50، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/186693/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button