مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,878
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

422
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

عنصر روایت در ترانه های کودکانه مصطفی رحماندوست

صفحات

 صفحه شروع 103 | صفحه پایان 124

چکیده

 آثار ادبی کودکان با اهداف متفاوتی خلق می شوند. زمینه سازی برای رشد جنبه های فردی و اجتماعی کودکان و پرورش استعدادهای ذهنی و شکوفایی ذوق هنری آنان, از جمله اهداف ادبیات کودکان است که تولیدکنندگان این دسته از آثار برای رسیدن به اهداف بالا و اثرگذاری بیش تر بر مخاطبان از شگردهای گوناگونی بهره می گیرند. استفاده از قالب ترانه و گزینش ساختار روایی در ترانه سرایی برای کودکان یکی از شیوه های تولید آثار ادبی است. این مقاله برآن است تا عنصر روایت را در ترانه های کودکانه مصطفی رحماندوست بررسی کند و ویژگی های روایی آن ها را توصیف و تبیین نماید و با در نظر داشتن خصوصیات داستان های مینی مالیستی, عناصر داستانی شکل دهنده روایت های رحماندوست را در ترانه ها تحلیل کند؛ عناصری مانند پیرنگ, کانون روایت, شخصیت پردازی, صحنه پردازی, درون مایه, لحن, سبک و زبان. این تحقیق, در نظر دارد جنبه های زیبایی شناسانه ترانه های روایی کودکان را باز نمایاند و ویژگی های خاص روایت کودکانه را توضیح دهد. روش تحقیق توصیفی- تحلیلی و شیوه گردآوری اطلاعات, کتابخانه ای است و در این پژوهش ده ترانه از سروده های رحماندوست بررسی می شود. یافته های این پژوهش نشان داد که رحماندوست با بهره گیری از پیرنگ کلاسیک, قهرمان منفرد و فعال, کانون روایتی من دانای کل محدود, زبان عامیانه و گفتاری, لحن برون گرا و همچنین با استفاده از شیوه مینی مالیستی در شخصیت پردازی و صحنه پردازی به ساختار روایی منسجمی دست یافته است.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

عبدالهیان، فائقه، و رضی، احمد. (1390). عنصر روایت در ترانه های کودکانه مصطفی رحماندوست. مطالعات ادبیات کودک، 2(2 (پیاپی 4))، 103-124. SID. https://sid.ir/paper/186891/fa

Vancouver: کپی

عبدالهیان فائقه، رضی احمد. عنصر روایت در ترانه های کودکانه مصطفی رحماندوست. مطالعات ادبیات کودک[Internet]. 1390؛2(2 (پیاپی 4)):103-124. Available from: https://sid.ir/paper/186891/fa

IEEE: کپی

فائقه عبدالهیان، و احمد رضی، “عنصر روایت در ترانه های کودکانه مصطفی رحماندوست،” مطالعات ادبیات کودک، vol. 2، no. 2 (پیاپی 4)، pp. 103–124، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/186891/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button