مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

933
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

245
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ساخت بازی های رایانه ای براساس قصه های بلند عامیانه ایرانی (با تکیه بر داستان قهرمان قاتل)

صفحات

 صفحه شروع 105 | صفحه پایان 126

چکیده

 بخش عظیمی از ادبیات داستانی ایران که ادبیات حماسی, تعلیمی, عرفانی و عامیانه را در بر می گیرد؛ حکمت ها و معارف کم نظیری دارد. این گنجینه غنی, متناسب با مخاطبان گوناگون قابلیت بازآفرینی در قالب های هنری نوین, از جمله فیلم, نمایش, انیمیشن و بازی های رایانه ای را دارد. ساخت چنین بازی هایی هم نسل امروز را با ادبیات کلاسیک و عامیانه فارسی آشنا می کند و هم ویژگی سرگرم کنندگی آن ارزش های اخلاقی و انسانی را به مخاطبان و کاربران آن انتقال خواهد داد. این مقاله, بر آن است تا ضمن طرح مباحثی درباره بازی های رایانه ای و اهمیت آن و در عین حال آسیب شناسی مختصر نمونه های رایج آن, با معرفی داستان عامیانه قهرمان قاتل در جایگاه یکی از نمونه های زیبا و جذاب این گونه متون داستانی, قابلیت ذاتی این آثار را از نظر شخصیت پردازی (با داشتن شخصیت هایی بسیار متنوع مانند (عیاران, پریان, دیوان و جانوران عجیب و غریب), صحنه پردازی (باغ ارم, دریای محیط, خندق ها, برج و باروها و عواملی چون صداها, دود و تاریکی و گرد و غبار), تنوع مراحل کنش های داستانی, زمان و مکان های شگفت و جذاب, ابزارهای جنگی (سپر, گرز, عمود خاراشکن و تیغ غم غم), گفت وگو و تعلیق داستانی, ویژگی های مختلف فانتزی و چند مرحله ای یا اپیزودی بودن صحنه ها را برای بازتولید به شکل بازی های رایانه ای نشان دهد. برای نگارش این مقاله, نسخه چاپ سنگی قهرمان قاتل تهیه و موردخوانش قرار گرفت و زوایای گوناگون متن و عناصر داستانی آن تحلیل شد و در آخر جنبه هایی از داستان که قابلیت نگارش به صورت بازی نامه داشت استخراج و از نو بازآفرینی شد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    طاهری قلعه نو، زهراسادات، ذوالفقاری، حسین، و باقری، بهادر. (1392). ساخت بازی های رایانه ای براساس قصه های بلند عامیانه ایرانی (با تکیه بر داستان قهرمان قاتل). مطالعات ادبیات کودک، 4(2 (پیاپی 8))، 105-126. SID. https://sid.ir/paper/186904/fa

    Vancouver: کپی

    طاهری قلعه نو زهراسادات، ذوالفقاری حسین، باقری بهادر. ساخت بازی های رایانه ای براساس قصه های بلند عامیانه ایرانی (با تکیه بر داستان قهرمان قاتل). مطالعات ادبیات کودک[Internet]. 1392؛4(2 (پیاپی 8)):105-126. Available from: https://sid.ir/paper/186904/fa

    IEEE: کپی

    زهراسادات طاهری قلعه نو، حسین ذوالفقاری، و بهادر باقری، “ساخت بازی های رایانه ای براساس قصه های بلند عامیانه ایرانی (با تکیه بر داستان قهرمان قاتل)،” مطالعات ادبیات کودک، vol. 4، no. 2 (پیاپی 8)، pp. 105–126، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/186904/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button