مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,166
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

546
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

غزاله خورشید: نگاهی به نظریه و دنیای متن، همراه با دیگرخوانی قصه «خورشید توی آسمان و خورشید توی دل من»

صفحات

 صفحه شروع 19 | صفحه پایان 52

چکیده

 هدف این جستار, دیگرخوانی یکی از کتابهای مجموعه 10 جلدی داستان های فکری, 10 جلدی نوشته مرتضی خسرونژاد و نشان دادن توان دیگرخوانی در بررسی آثار ادبیات کودک و آشکار کردن ارزش های ادبی موجود در اثر بررسیده است. برای دستیابی به این هدف, پس از مروری کوتاه بر پیشینه, معنا و کارکرد نظریه ادبی, به افسون وارگی و لغزندگی موقعیت نقد و نظریه ادبیات کودک نیز به اهمیت دیگرخوانی در خویش بنیان فکنی فلسفی کار «نظریه سازان», می پردازیم. آنگاه برای نشان دادن کاربرد نظریه در عمل, که همان رسیدن به خوانش انتقادی است, از روش پیشنهادی رادریک مگیلیس, یعنی گلچین روش ها بهره می گیریم. نخست از دیدگاه اسطوره ای/کهن الگویی (و در همان حال با تاکید بر مفهوم های نسبیت و تمرکززدایی) به قصه «خورشید توی آسمان و خورشید توی دل من» که به شناخت دو مفهوم بنیادی تمرکززدایی و زمان می پردازد, می نگریم. سپس با نگاه به نظریه بینامتنیت می کوشیم از زاویه ای دیگر این قصه فلسفی- ادبی را بررسیم و چرایی و چه سانی لذت آوری اش را واکاویم. برآیند کار دستیابی به طیف های معنایی گوناگون در اثر نگاه به متن از چشم اندازهای چند نظریه و آگاهی بر لغزنده بودن معناسازی و معنایابی در ادبیات است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    خزایی، داود. (1392). غزاله خورشید: نگاهی به نظریه و دنیای متن, همراه با دیگرخوانی قصه «خورشید توی آسمان و خورشید توی دل من». مطالعات ادبیات کودک، 4(2 (پیاپی 8))، 19-52. SID. https://sid.ir/paper/186906/fa

    Vancouver: کپی

    خزایی داود. غزاله خورشید: نگاهی به نظریه و دنیای متن, همراه با دیگرخوانی قصه «خورشید توی آسمان و خورشید توی دل من». مطالعات ادبیات کودک[Internet]. 1392؛4(2 (پیاپی 8)):19-52. Available from: https://sid.ir/paper/186906/fa

    IEEE: کپی

    داود خزایی، “غزاله خورشید: نگاهی به نظریه و دنیای متن, همراه با دیگرخوانی قصه «خورشید توی آسمان و خورشید توی دل من»،” مطالعات ادبیات کودک، vol. 4، no. 2 (پیاپی 8)، pp. 19–52، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/186906/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button