مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,781
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

977
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش مهارت های زندگی در راهبردهای نظم جویی شناختی هیجان نوجوانان

صفحات

 صفحه شروع 405 | صفحه پایان 417

چکیده

 زمینه و هدف: آموزش مهارت های زندگی روش موثری در جهت رشد شخصیت سالم و تامین بهداشت روانی نوجوانان است. در این ارتباط راهبردهای نظم جویی شناختی هیجان یکی از مهمترین عوامل موثر در رشد مطلوب شخصیت نوجوانان است, پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش مهارت های زندگی در راهبردهای نظم جویی شناختی هیجان نوجوانان شهرستان بجنورد انجام پذیرفت.مواد و روش کار: با استفاده از طرح تجربی پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل, 48 دانش آموز به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای, انتخاب و به صورت تصادفی در گروه (آزمایش و کنترل) جایگزین شدند. گروه آزمایش به مدت 10 جلسه تحت آموزش مهارت های زندگی قرار گرفت. هر دو گروه فرم کوتاه پرسش نامه نظم جویی شناختی هیجان (گارنفسکی, کرایچ و اسپینهاون, 1390) را قبل و بعد از مداخله تکمیل نمودند.یافته ها: نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که تفاوت میانگین های تعدیل شده دو گروه آزمایش و کنترل در راهبردهای نظم جویی شناختی هیجان از نظر آماری معنادار است. به عبارت دیگر, آموزش مهارت های زندگی منجر به کاهش راهبردهای سازش نایافته ملامت خویش, نشخوارگری, فاجعه سازی و ملامت دیگران و افزایش راهبردهای سازش یافته پذیرش, تمرکز مجدد مثبت, تمرکز مجدد بر برنامه ریزی, ارزیابی مجدد مثبت و دیدگاه گیری شد.نتیجه گیری: آموزش مهارت های زندگی از همبسته های اساسی راهبردهای نظم جویی هیجان می باشد و می توان با طراحی مداخلات مبتنی بر مهارت های زندگی گام های اساسی در توانمندسازی روان شناختی و هیجانی نوجوانان برداشت.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    میرزایی، سیدحسین، و حسنی، جعفر. (1394). اثربخشی آموزش مهارت های زندگی در راهبردهای نظم جویی شناختی هیجان نوجوانان. مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، 7(2)، 405-417. SID. https://sid.ir/paper/187045/fa

    Vancouver: کپی

    میرزایی سیدحسین، حسنی جعفر. اثربخشی آموزش مهارت های زندگی در راهبردهای نظم جویی شناختی هیجان نوجوانان. مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی[Internet]. 1394؛7(2):405-417. Available from: https://sid.ir/paper/187045/fa

    IEEE: کپی

    سیدحسین میرزایی، و جعفر حسنی، “اثربخشی آموزش مهارت های زندگی در راهبردهای نظم جویی شناختی هیجان نوجوانان،” مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، vol. 7، no. 2، pp. 405–417، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/187045/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button