مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,025
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

618
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی رده شناختی نحوی و معنایی اسامی درون مرکز و برون مرکز زبان فارسی در داستان های کودک و نوجوان

صفحات

 صفحه شروع 61 | صفحه پایان 81

چکیده

 ترکیب, یکی از پرکاربردترین فرایندهای واژه­ سازی, برای بیان مفاهیم جدید در زبان­ های دنیا است. هر چند بررسی این پدیده ی ساخت واژی در حوزه­ های گوناگون زبان­ شناسی انجام شده­ است, اما در حوزه ی رده ­ شناسی زبان, این مسأله چندان مورد توجه قرار نگرفته ­ است. از این رو, هدفِ مقالة حاضر, بررسی رده ­ شناختی نحوی و معنایی واژه ­ های مرکب درون­ مرکز و برون­ مرکز در داستان های کودک و نوجوانِ دو گروه سنی کودک و نوجوان است. در این راستا, گروه کودکان, مشتمل بر گروه­ های الف (پیش دبستانی), ب (سال­ های اول, دوم و سوم دبستان) و ج (سال­ های چهارم و پنجم دبستان)) بوده و گروه نوجوانان, گرو­ های د (سال­ های راهنمایی) و ه (سال­ های دبیرستان)) را شامل شده ­ است. همچنین, 315 داستان, به روش دسترسی آسان انتخاب شدند. برای تحلیل واژه­ های مرکب از نظر معنایی, از چارچوب پیشنهادی شقاقی (Shaghaghi, 2007) که با زبان فارسی مناسبت دارد, استفاده شد. پس از تعیین فراوانی و درصد فراوانی واژه ­ های مرکب از نظر مقولة نحوی و معنایی (برون­ مرکز و درون­ مرکز بودن), داستان­ های گروه­ های­ کودک و نوجوان با یک­ دیگر مقایسه شدند تا الگوی سرنمون نحوی و معنایی آن­ ­ ها مشخص گردد. یافته­ های پژوهش نشان داد که به لحاظ مقولة نحوی, اجزای سازندة واژه های مرکب, الگوی سرنمون نحوی در داستان­ های دو گروه کودک و نوجوان به صورت صفت + فعل < صفت + اسم < اسم + اسم است. همچنین, واژه ­ های مرکب درون­ مرکز در گروه کودک و نوجوان به ترتیب با 5/70% و 52% به طور معناداری از بسامد بالاتری نسبت به واژه­ های برون­ مرکز در هر دو گروه برخوردار بوده و الگوی سرنمون معنایی به این صورت است: واژه ­ های مرکب برو ­ مرکز < واژه­ های مرکب درون­ مرکز. یافته­ های پژوهش حاضر می­ تواند به نویسنده ­ های فارسی زبان در نحوه ی نگارش داستان با توجه به رشد شناختی کودک بسیار کمک نماید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    یزدانی، سارا. (1397). بررسی رده شناختی نحوی و معنایی اسامی درون مرکز و برون مرکز زبان فارسی در داستان های کودک و نوجوان. زبان پژوهی (علوم انسانی)، 10(29 )، 61-81. SID. https://sid.ir/paper/187840/fa

    Vancouver: کپی

    یزدانی سارا. بررسی رده شناختی نحوی و معنایی اسامی درون مرکز و برون مرکز زبان فارسی در داستان های کودک و نوجوان. زبان پژوهی (علوم انسانی)[Internet]. 1397؛10(29 ):61-81. Available from: https://sid.ir/paper/187840/fa

    IEEE: کپی

    سارا یزدانی، “بررسی رده شناختی نحوی و معنایی اسامی درون مرکز و برون مرکز زبان فارسی در داستان های کودک و نوجوان،” زبان پژوهی (علوم انسانی)، vol. 10، no. 29 ، pp. 61–81، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/187840/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button