مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,001
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

949
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل نشانه شناسی اجتماعی فیلم نامة آژانس شیشه ای

صفحات

 صفحه شروع 55 | صفحه پایان 75

چکیده

 گفتار هر فرد ارائه دهندة باورها, ارزش ها و جهان بینی هایی است که به صورت نهفته در زبان فرد جای می گیرند و افراد ناخواسته آنچه را که می اندیشند, بر زبان خود جاری می سازند. استفاده از این خاصیت زبانی, روشی مناسب برای پیشبرد اهداف رسانه ها خواهد بود, تا جایی که آنها قادرند با استفاده از این ویژگی, ایدئولوژی ای را مثبت تلقی کرده, آن را برجسته کنند و یا ایدئولوژی ای را منفی نشان داده, آن را به حاشیه برانند. در این میان, فیلم های سینمایی نیز از این قاعده جدا نیستند. به همین منظور, ما در این مقاله فیلم نامة «آژانس شیشه ای», نوشتة ابراهیم حاتمی کیا را از منظر نشانه شناسی اجتماعی مورد تحلیل قرار دادیم و متوجه شدیم زندگی در فضای دوقطبی, بر ذهن او بی تأثیر نبوده است. برای این کار از دو ابزار فرانقش اندیشگانی (در دستور نظام مند هلیدی) و قطب بندی «خود» و «دیگری» (بر اساس مربع ایدئولوژیک ون دایک) استفاده شده است. آن گاه بعد از قطب بندی شخصیت های درون فیلم نامه, دریافتیم که قطب1 بر ضلع برجسته سازی نکات مثبت «خود» بیش از ضلع های دیگر مربع ایدئولوژیک تکیه کرده است و این تکیه را با استفاده از فرایندهای مادی نشان داده و قطب مقابل بر برجسته سازی نکات منفی «دیگری» تکیه کرده و برای این کار از فرایند رابطه ای بهره برده است که این شیوة کاربرد با ویژگی های شخصیت های فیلم نامه متناسب است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    حسینی، مریم، ساسانی، فرهاد، و نظردنیوی، سارا. (1395). تحلیل نشانه شناسی اجتماعی فیلم نامة آژانس شیشه ای. زبان پژوهی (علوم انسانی)، 8(18 )، 55-75. SID. https://sid.ir/paper/187901/fa

    Vancouver: کپی

    حسینی مریم، ساسانی فرهاد، نظردنیوی سارا. تحلیل نشانه شناسی اجتماعی فیلم نامة آژانس شیشه ای. زبان پژوهی (علوم انسانی)[Internet]. 1395؛8(18 ):55-75. Available from: https://sid.ir/paper/187901/fa

    IEEE: کپی

    مریم حسینی، فرهاد ساسانی، و سارا نظردنیوی، “تحلیل نشانه شناسی اجتماعی فیلم نامة آژانس شیشه ای،” زبان پژوهی (علوم انسانی)، vol. 8، no. 18 ، pp. 55–75، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/187901/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button