Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,342
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

659
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

توصیفی از گفتار دانش آموزان پایه اول ابتدایی در نظریه نقش گرای نظام مند هلیدی: فرانقش متنی

صفحات

 صفحه شروع 93 | صفحه پایان 131

چکیده

 مقاله حاضر کوششی است برای توصیف گفتار کودکان شش ساله, فارسی زبان و تهرانی در قالب نظریه نقش گرای نظام مند هلیدی و متیسن (2004) که از منظر فرانقش متنی این نظریه انجام شده است. ضرورت و اهمیت چنین پژوهشی از آن جهت است که با وجود اهمیت مطالعه گونه گفتاری در بررسی های زبانی, پژوهش های توصیفی درباره زبان فارسی و به ویژه گونه گفتاری این زبان و در حوزه گفتار کودکان, بسیار اندک اند. داده های مطالعه شده در این رساله, مشتمل بر بیش از 4200 بند خبری ساده و مرکب است. این داده های گفتاری متعلق به کودکان, از پژوهشی انجام شده در سال های 1380 تا 1384 با نام بررسی واژگان پایه در کودکان ایرانی استخراج و تهیه شده و از طریق بیان چهارده داستان مصور (آزمون تولیدی) از سوی بیست کودک فارسی زبان جدیدالورود به پایه اول دبستان در شهر تهران (شامل ده دختر و ده پسر انتخاب شده به طور تصادفی) به دست آمده اند. هر داستان با سه یا چهار تصویر رنگی و گویا نمایش داده شده است. نتایج این پژوهش نشان می دهد که:الف) نود درصد از بندهای گونه گفتاری زبان فارسی در کودکان, ساده و ده درصد دیگر, مرکب اند؛ب) میزان بروز آغازگرهای تجربی نشان دار در گونه گفتاری زبان فارسی در کودکان, هجده درصد است؛ج) حذف ضمیر فاعلی در گونه گفتاری کودکان, تمایلی غالب, بی نشان و حدود 55 درصد است؛د) در گونه گفتاری کودکان, میزان کاربرد آغازگرهای مرکب/ چندگانه, سی درصد است؛ه) در توالی های آغازگرهای مرکب/ چندگانه در گونه گفتاری زبان فارسی در کودکان, این سلسله مراتب مشاهده شده است: متنی- تجربی (98 درصد) > بینافردی- تجربی (1.5 درصد) > متنی- بنیافردی- تجربی (1 درصد)؛و) آغازگر متنی در 98 درصد از آغازگرهای مرکب/ چندگانه به کار رفته است؛ز) فراوان ترین آغازگر متنی, کلمه «بعد» و گونه هایش و پس از آن, کلمه «دیگر» و گونه هایش بوده است؛ح) در بندهای پیرو, آغازگر متنی بیشتر «که» است و پس از آن, «تا» بسیار کمتر به کار رفته است؛ط) در گونه گفتاری کودکان, کاربرد آغازگر بینافردی در آغازگرهای مرکب/ چندگانه تنها دو درصد است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    دستجردی کاظمی، مهدی. (1390). توصیفی از گفتار دانش آموزان پایه اول ابتدایی در نظریه نقش گرای نظام مند هلیدی: فرانقش متنی. زبان پژوهی (علوم انسانی)، 3(5)، 93-131. SID. https://sid.ir/paper/187943/fa

    Vancouver: کپی

    دستجردی کاظمی مهدی. توصیفی از گفتار دانش آموزان پایه اول ابتدایی در نظریه نقش گرای نظام مند هلیدی: فرانقش متنی. زبان پژوهی (علوم انسانی)[Internet]. 1390؛3(5):93-131. Available from: https://sid.ir/paper/187943/fa

    IEEE: کپی

    مهدی دستجردی کاظمی، “توصیفی از گفتار دانش آموزان پایه اول ابتدایی در نظریه نقش گرای نظام مند هلیدی: فرانقش متنی،” زبان پژوهی (علوم انسانی)، vol. 3، no. 5، pp. 93–131، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/187943/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button