مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

665
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

530
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارائه های علمی انگلیسی و فارسی: بررسی چگونگی تفکیک مطالب مهم از کم اهمیت در پیکره های سخن و بیس

صفحات

 صفحه شروع 25 | صفحه پایان 44

چکیده

 هدف از انجام این پژوهشِ پیکره محور, بررسی چگونگی جداسازی مطلب های بااهمیت از کم اهمیت در ارائه های علمی انگلیسی و فارسی است. مقاله حاضر کوشیده است تا نشانگرهای مطالبِ بااهمیت را از نظر نقشی که در ارائه دارند, دسته بندی نماید. به این منظور, از روش تحقیق ترکیبی بهره گرفته شده است. به منظور یافتن نشانگرهای مطلب های بااهمیت, 160 ارائه در پیکره بیس و 60 ارائه در پیکره فارسی سخن, موردبررسی قرار گرفت. سپس این نشانگرها از لحاظ نقشی که در ارائه داشتند, گروه بندی شدند. یافته های پژوهش نشان داد در سخنرانی های علمی, مجزا کردن مطلب های بااهمیت از کم اهمیت-بدون درنظر گرفتن گونه زبانی انگلیسی یا فارسی, با تکیه بر پنج نقش کلامیِ «سازمان دهی کلام», «تعامل با مخاطب», «پوشش موضوع», «وضعیت مطلب», و «ارتباط با امتحان» انجام می گیرد. علاوه بر این, جداسازی مطلب های بااهمیت از کم اهمیت صرفاً با تکیه بر یک نقش کلامی صورت نمی گیرد. افزون بر این, نشانگرهای نمایانندة موضوع, اهمیت مطلب را فقط به صورت ضمنی نشان می دهند. همچنین, تعامل با مخاطب بیشترین فراوانی را در بین نشانگرهای اهمیت مطلب ها در ارائه های انگلیسی و فارسی به خود اختصاص داده است. به طور کلی, یافته های این مقاله نشان داد, برای مجزا کردن مطلب های بااهمیت از کم اهمیت در ارا ئه های انگلیسی و فارسی باید کلام را به سوی مخاطب سوق داد. به بیان روشن تر, ارائه دهنده ها بیشتر تمایل دارند برای تأکید بر مطلب های بااهمیت با مخاطب تعامل ایجاد کنند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    کیوان لوشهرستانکی، زهرا، و زارع، جواد. (1397). ارائه های علمی انگلیسی و فارسی: بررسی چگونگی تفکیک مطالب مهم از کم اهمیت در پیکره های سخن و بیس. زبان پژوهی (علوم انسانی)، 10(26 )، 25-44. SID. https://sid.ir/paper/187965/fa

    Vancouver: کپی

    کیوان لوشهرستانکی زهرا، زارع جواد. ارائه های علمی انگلیسی و فارسی: بررسی چگونگی تفکیک مطالب مهم از کم اهمیت در پیکره های سخن و بیس. زبان پژوهی (علوم انسانی)[Internet]. 1397؛10(26 ):25-44. Available from: https://sid.ir/paper/187965/fa

    IEEE: کپی

    زهرا کیوان لوشهرستانکی، و جواد زارع، “ارائه های علمی انگلیسی و فارسی: بررسی چگونگی تفکیک مطالب مهم از کم اهمیت در پیکره های سخن و بیس،” زبان پژوهی (علوم انسانی)، vol. 10، no. 26 ، pp. 25–44، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/187965/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button