مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,443
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

638
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

پیش بینی اضطراب ریاضی در دانش آموزان رشته های ریاضی، انسانی و تجربی دوره متوسطه بر اساس متغیرهای خودکار آمد پنداری و جهت گیری هدفی

صفحات

 صفحه شروع 125 | صفحه پایان 141

چکیده

 هدف از مقاله حاضر پیش بینی اضطراب ریاضی در دانش آموزان پایه دوم دبیرستان رشته های ریاضی, انسانی و تجربی بر اساس خودکار آمدپنداری و جهت گیری هدفی بود. برای انجام این پژوهش تعداد 581 نفر از دانش آموزان دختر و پسر رشته های نظری (ریاضی, تجربی, انسانی) دبیرستانهای دولتی پنج منطقه از مناطق بیست گانه تهران شرکت داشتند. برای جمع آوری اطلاعات از مقیاس اضطراب ریاضی بتز (1978), پرسشنامه خودکار آمد پنداری بندورا و پرسشنامه جهت گیری هدف حیدری (1389) استفاده شد. برای تحلیل داده ها از روش های تحلیل واریانس و رگرسیون استفاده گردید. یافته های پژوهش نشان داد که میزان اضطراب ریاضی دانش آموزان در رشته های مختلف نظری (ریاضی, تجربی و انسانی) در پایه دوم دبیرستان تفاوت معناداری دارد. همچنین تمامی ابعاد خودکار آمد پنداری با جهت گیری هدفی تسلطی (اجتنابی و گرایشی) رابطه منفی و با جهت گیری هدفی عملکرد مدار (اجتنابی و گرایشی) رابطه مثبت معنادار نشان می دهد. خودکار آمدپنداری و جهت گیری هدفی با اضطراب ریاضی نیز همبستگی داشته و می توان بر اساس نوع جهت گیری هدفی و میزان خودکار آمدپنداری دانش آموزان در حدود 45 درصد از میزان اضطراب ریاضی در آنان را پیش بینی نمود.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

نوری، زهره، فتح آبادی، جلیل، و پرند، کوروش. (1389). پیش بینی اضطراب ریاضی در دانش آموزان رشته های ریاضی, انسانی و تجربی دوره متوسطه بر اساس متغیرهای خودکار آمد پنداری و جهت گیری هدفی. مطالعات روانشناسی تربیتی، 7(11)، 125-141. SID. https://sid.ir/paper/188649/fa

Vancouver: کپی

نوری زهره، فتح آبادی جلیل، پرند کوروش. پیش بینی اضطراب ریاضی در دانش آموزان رشته های ریاضی, انسانی و تجربی دوره متوسطه بر اساس متغیرهای خودکار آمد پنداری و جهت گیری هدفی. مطالعات روانشناسی تربیتی[Internet]. 1389؛7(11):125-141. Available from: https://sid.ir/paper/188649/fa

IEEE: کپی

زهره نوری، جلیل فتح آبادی، و کوروش پرند، “پیش بینی اضطراب ریاضی در دانش آموزان رشته های ریاضی, انسانی و تجربی دوره متوسطه بر اساس متغیرهای خودکار آمد پنداری و جهت گیری هدفی،” مطالعات روانشناسی تربیتی، vol. 7، no. 11، pp. 125–141، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/188649/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button