مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,935
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,165
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

پیش بینی عملکرد تحصیلی درس ریاضی از طریق باورهای انگیزشی (خودکار آمدی، ارزش گذاری درونی و اضطراب امتحان)

صفحات

 صفحه شروع 19 | صفحه پایان 34

چکیده

 هدف پژوهش حاضر بررسی میزان رابطه و توان پیش بینی مولفه های سه گانه باورهای انگیزشی (خودکار آمدی, ارزش گذاری درونی و اضطراب امتحان) در ارتباط با عملکرد درس ریاضی دانش آموزان مقطع راهنمایی بود. نمونه پژوهش شامل تعداد 300 نفر از دانش آموزان (153 نفر از دختران و 147 نفر از پسران) پایه های اول, دوم و سوم راهنمایی بود که به شیوه نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب و به بخش باورهای انگیزشی پرسشنامه راهبردهای انگیزشی برای یادگیری (MSLQ) پاسخ دادند. نمرات پایانی درس ریاضی در خرداد ماه نیز به عنوان متغیر ملاک, از دفاتر امتحانات مدرسه استخراج گردید. نتایج تحقیق نشان داد که کلیه مولفه های باورهای انگیزشی با عملکرد تحصیلی درس ریاضی رابطه معناداری داشته اند. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که اضطراب امتحان و ارزش گذاری درونی درس ریاضی بیشترین توان پیش بینی عملکرد تحصیلی درس ریاضی را دارند. نتایج این پژوهش با نتایج سایر پژوهش های انجام شده که رابطه بین مولفه های باورهای انگیزشی با عملکرد تحصیلی را نشان داده اند, همسو؛ اما از این جهت که در سایر تحقیقات انجام پذیرفته شده, مولفه خودکار آمدی را به عنوان بهترین پیش بینی کننده عملکرد تحصیلی معرفی کرده اند, متفاوت است.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

برومند، رضا، و شیخی فینی، علی اکبر. (1388). پیش بینی عملکرد تحصیلی درس ریاضی از طریق باورهای انگیزشی (خودکار آمدی, ارزش گذاری درونی و اضطراب امتحان). مطالعات روانشناسی تربیتی، 6(10)، 19-34. SID. https://sid.ir/paper/188686/fa

Vancouver: کپی

برومند رضا، شیخی فینی علی اکبر. پیش بینی عملکرد تحصیلی درس ریاضی از طریق باورهای انگیزشی (خودکار آمدی, ارزش گذاری درونی و اضطراب امتحان). مطالعات روانشناسی تربیتی[Internet]. 1388؛6(10):19-34. Available from: https://sid.ir/paper/188686/fa

IEEE: کپی

رضا برومند، و علی اکبر شیخی فینی، “پیش بینی عملکرد تحصیلی درس ریاضی از طریق باورهای انگیزشی (خودکار آمدی, ارزش گذاری درونی و اضطراب امتحان)،” مطالعات روانشناسی تربیتی، vol. 6، no. 10، pp. 19–34، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/188686/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button