مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,677
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

976
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نقش کیفیت تدریس اساتید و مولفه های آن در توسعه تفکر انتقادی دانشجویان: فرصت ها و چالش های برنامه درسی در آموزش عالی

صفحات

 صفحه شروع 17 | صفحه پایان 38

چکیده

 با توجه به اینکه تفکر انتقادی به عنوان یکی از اهداف عمده نظام آموزش دانشگاهی در نظر گرفته شده و از سوی دیگر, آموزش عالی وارد عرصه جدیدی شده که مولفه کیفیت از مشخصه های اصلی آن محسوب می شود, شناسایی عوامل کیفی موثر بر توسعه تفکر انتقادی دانشجویان ضرورتی انکارناپذیر به نظر می رسد. لذا مطالعه حاضر که از نظر روش, پیمایشی و از نوع همبستگی است, با هدف بررسی نقش کیفیت تدریس اساتید و مولفه های چهارگانه آن در تفکر انتقادی دانشجویان صورت گرفته است. یافته ها نشان داد که بین کیفیت تدریس و تفکر انتقادی دانشجویان رابطه معناداری وجود دارد (r=0.55, p<0.001). از بین مولفه های چهارگانه روش تدریس, مولفه طرح درس کمترین رابطه (r=0.20, p<0.05) و مولفه رابطه بین فردی بیشترین رابطه (r=0.52, p<0.001) را با تفکر انتقادی دانشجویان دارد. کیفیت تدریس اساتید قادر به پیش بینی 30% از تفکر انتقادی دانشجویان است (p<0.001, F(147,1)=62.65). مولفه روابط بین فردی, بیشترین قدرت پیش بینی برای تفکر انتقادی دانشجویان را دارد (t=5.23, p<0.001). علی رغم شواهد مبتنی بر نقش کیفیت تدریس در تفکر انتقادی دانشجویان, شایسته است که در نظام آموزش عالی, توجه به بعد کیفی تدریس به صورت یک امر حرفه ای برای اساتید تلقی شود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    پاک مهر، حمیده، جعفری ثانی، حسین، سعیدی رضوانی، محمود، و کارشکی، حسین. (1391). نقش کیفیت تدریس اساتید و مولفه های آن در توسعه تفکر انتقادی دانشجویان: فرصت ها و چالش های برنامه درسی در آموزش عالی. مطالعات روانشناسی تربیتی، 9(16)، 17-38. SID. https://sid.ir/paper/188714/fa

    Vancouver: کپی

    پاک مهر حمیده، جعفری ثانی حسین، سعیدی رضوانی محمود، کارشکی حسین. نقش کیفیت تدریس اساتید و مولفه های آن در توسعه تفکر انتقادی دانشجویان: فرصت ها و چالش های برنامه درسی در آموزش عالی. مطالعات روانشناسی تربیتی[Internet]. 1391؛9(16):17-38. Available from: https://sid.ir/paper/188714/fa

    IEEE: کپی

    حمیده پاک مهر، حسین جعفری ثانی، محمود سعیدی رضوانی، و حسین کارشکی، “نقش کیفیت تدریس اساتید و مولفه های آن در توسعه تفکر انتقادی دانشجویان: فرصت ها و چالش های برنامه درسی در آموزش عالی،” مطالعات روانشناسی تربیتی، vol. 9، no. 16، pp. 17–38، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/188714/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button