Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,331
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

3,549
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

خودکارآمدی و هدف های پیشرفت

صفحات

 صفحه شروع 81 | صفحه پایان 110

چکیده

 پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه خودکارآمدی و هدف های پیشرفت (هدف های تبحرگرا, تبحرگریز, عملکردگرا و عملکردگریز) با فراشناخت در دانش آموزان دختر دبیرستانی شهرستان ممسنی صورت گرفته است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش آموزان دختر پایه اول شهرستان ممسنی در سال تحصیلی 1390-1389 تشکیل داده اند. نمونه آماری شامل 230 دانش آموز دختر پایه اول بود که به صورت تصادفی چند مرحله ای نسبتی انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها, خرده مقیاس خودکارآمدی ساخته پینتریچ, اسمیت, گارسیا و مکیچی (1993), مولفه های هدف تبحرگرا, هدف عملکردگرا و هدف عملکردگریز از مجموعه الگوهای یادگیری سازگار میدگلی و همکاران (2000) و مولفه هدف تبحرگریز از مجموعه مقیاس های هدف های پیشرفت اندرو, الیوت, هولی, مک گریگور (2001) و پرسشنامه آگاهی فراشناختی شرا و دنیسون (1994) بود. یافته های حاصل از تحلیل رگرسیون نشان داد که در پیش بینی فراشناخت, متغیرهای خودکارآمدی و هدف های پیشرفت نقش مهمی ایفا می کنند. نتایج حاصل از تحلیل کاننی نیز نشان داد که ترکیب خطی عوامل فراشناختی (دانش اخباری, دانش روشی, دانش موقعیتی, برنامه ریزی, نظارت, مدیریت اطلاعات, عیب زدایی و ارزیابی) به وسیله ترکیب خطی عوامل انگیزشی (خودکارآمدی, هدف تبحرگرا, هدف تبحرگریز, هدف عملکردگرا و هدف عملکردگریز) قابل پیش بینی است. به علاوه, یافته های حاصل از تحلیل واریانس با سنجش های تکراری نیز نشان داد که بین دانش آموزان از لحاظ سطوح دانش شناختی (دانش اخباری, دانش روشی و دانش موقعیتی) و تنظیم شناختی (برنامه ریزی, نظارت, مدیریت اطلاعات, عیب زدایی و ارزیابی) تفاوت معنی داری وجود دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    شهنی ییلاق، منیجه، بوستانی، فاطمه، عالی پور، سیروس، و حاجی یخچالی، علیرضا. (1391). خودکارآمدی و هدف های پیشرفت. مطالعات روانشناسی تربیتی، 9(16)، 81-110. SID. https://sid.ir/paper/188717/fa

    Vancouver: کپی

    شهنی ییلاق منیجه، بوستانی فاطمه، عالی پور سیروس، حاجی یخچالی علیرضا. خودکارآمدی و هدف های پیشرفت. مطالعات روانشناسی تربیتی[Internet]. 1391؛9(16):81-110. Available from: https://sid.ir/paper/188717/fa

    IEEE: کپی

    منیجه شهنی ییلاق، فاطمه بوستانی، سیروس عالی پور، و علیرضا حاجی یخچالی، “خودکارآمدی و هدف های پیشرفت،” مطالعات روانشناسی تربیتی، vol. 9، no. 16، pp. 81–110، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/188717/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا