مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,120
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

926
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

7

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

پهنه بندی خطر زمین لغزش با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی (مطالعه موردی: حوزه آبخیز چالکرود تنکابن)

صفحات

 صفحه شروع 118 | صفحه پایان 126

چکیده

 شناسایی عوامل موثر در وقوع زمین لغزش های موجود در یک حوضه و پهنه بندی خطر آن یکی از ابزارهای اساسی جهت دستیابی به راهکارهای کنترل این پدیده و انتخاب مناسب ترین و کاربردی ترین گزینه موثر می باشد. از این رو, این تحقیق با هدف شناسایی عوامل موثر در ایجاد پدیده زمین لغزش و مشخص کردن مناطق دارای پتانسیل جهت پهنه بندی زمین لغزش در حوضه چالکرود به روش تحلیل سلسله مراتبی انجام شده است. به این منظور ابتدا مهمترین عوامل موثر در وقوع زمین لغزش های رخ داده در حوضه با توجه به نتایج حاصل از مطالعات و پژوهش های پیشین انجام شده درباره عوامل موثر در رخداد زمین لغزش از طریق تهیه نقشه های شیب, جهت دامنه ها, طبقات ارتفاعی, گسل ها, شبکه آبراهه ها و راه های ارتباطی, سنگ شناسی, کاربری اراضی و همباران (بارش) و بررسی و تعیین خصوصیات مربوط به هر یک از آن ها شناسایی شدند و سپس نقشه پراکنش زمین لغزش با استفاده از تفسیر عکس های هوایی به مقیاس های 1:20000 و 1:40000 به ترتیب مربوط به سال های 1346 و 1380 ETMt منطقه تحقیق تصاویر ماهواره ای و انجام عملیات میدانی با استفاده از GPS تهیه و رقومی گردید. در مرحله بعد با بکارگیری روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP) عوامل مورد بررسی در مرحله پیشین به صورت زوجی مقایسه و وزن هر یک از عوامل که مبین میزان تاثیر آن ها است محاسبه شده است. با توجه به مقادیر کمی وزن هر یک از عوامل, نقشه وزنی هر عامل تهیه و در نهایت اقدام به تهیه نقشه پهنه بندی خطر زمین لغزش با استفاده از لایه های وزنی و ضریب وزنی مربوط به هر یک از عوامل گردیده است. نتایج حاصل از این بررسی نشانگر این است که روش تحلیل سلسله مراتبی به دلیل استوار بودن بر مبنای مقایسه زوجی موجب سهولت و دقت در انجام محاسبات لازم و ارایه نتایج به دلیل دخالت دادن تعداد زیادی از عوامل در مقایسه با سایر روش های پهنه بندی خطر زمین لغزش است. صحت نقشه پهنه بندی شده با نقشه پراکنش زمین لغزش ها مورد ارزیابی قرار گرفته و نتایج نشان داد که در مدل تحلیل سلسله مراتبی حدود 85 درصد از زمین لغزش ها در پهنه های با خطر بالا قرار می گیرند (جدول شماره 5).

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

شادفر، صمد، یمانی، مجتبی، قدوسی، جمال، و غیومیان، جعفر. (1386). پهنه بندی خطر زمین لغزش با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی (مطالعه موردی: حوزه آبخیز چالکرود تنکابن). پژوهش و سازندگی، 20(2 (پی آیند 75) در منابع طبیعی)، 118-126. SID. https://sid.ir/paper/18902/fa

Vancouver: کپی

شادفر صمد، یمانی مجتبی، قدوسی جمال، غیومیان جعفر. پهنه بندی خطر زمین لغزش با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی (مطالعه موردی: حوزه آبخیز چالکرود تنکابن). پژوهش و سازندگی[Internet]. 1386؛20(2 (پی آیند 75) در منابع طبیعی):118-126. Available from: https://sid.ir/paper/18902/fa

IEEE: کپی

صمد شادفر، مجتبی یمانی، جمال قدوسی، و جعفر غیومیان، “پهنه بندی خطر زمین لغزش با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی (مطالعه موردی: حوزه آبخیز چالکرود تنکابن)،” پژوهش و سازندگی، vol. 20، no. 2 (پی آیند 75) در منابع طبیعی، pp. 118–126، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/18902/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button