مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,229
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

756
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

عوامل آموزشی موثر در ارتقای دانش باغداران استان سـمنان در به کارگیری سیستم های آبیاری تحت فشار

صفحات

 صفحه شروع 31 | صفحه پایان 46

چکیده

 هدف کلی این تحقیق بررسی دانش باغداران استان سمنان در به کارگیری سیستم های آبیاری تحت فشار بود. این مطالعه از جنبه هدف از نوع کاربردی و به لحاظ روش, توصیفی- همبستگی بود و برای جمع آوری اطلاعات از ابزار پرسشنامه استفاده گردید. روایی ظاهری و محتوایی پرسشنامه نیز با کسب نظرات متخصصان ترویج کشاورزی و آبیاری و اعمال اصلاحات لازم بدست آمد. همچنین برای تعیین پایایی پرسشنامه, عملیات پیش آزمون در خارج از جامعه اصلی در مورد 30 نفر از باغداران مجری سیستم های آبیاری تحت فشار در باغات شهرستان سمنان صورت گرفت. ضریب آلفای کرونباخ برای متغیر دانش باغداران در زمینه سیستم های آبیاری تحت فشار 0.95 محاسبه گردید. جامعه آماری این تحقیق شـامل 984 نفر از باغدارانی بودند که سیستم های آبیاری تحت فشار را بکار گرفتند که با استفاده از فرمول کوکران, حجم نمونه این تحقیـق 100 نفر برآورد گردید. نتایج این تحقیق نشان داد که متغیرهای سطح تحصیلات, سابقه فعالیت باغداری, سابقه به کارگیری سیستم آبیاری تحت فشار, شرکت در کلاس های آموزشی ترویجی, مشاهده فیلم های آموزشی ترویجی, تماس با مروجان, مطالعه نشریات ترویجی و بازدید از سیستم های آبیاری تحت فشار با متغیر دانش باغداران در به کارگیری مناسب سامانه های آبیاری تحت فشار رابطه مثبت و معناداری داشتند. نتایج حاصل از رگرسیون چندگانه گام به گام نیز بیانگر آن بود که متغیرهـــای پیش بین میزان تماس با مروجان و میزان شرکت در کلاس های ترویجی 15 درصد از تغییرات متغیر وابسته دانش باغداران در به کارگیری مناسب سیستم های آبیاری تحت فشار را تبیین نمودند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    نیک نامی، مهرداد، عصار، مریم، و صبوری، محمدصادق. (1392). عوامل آموزشی موثر در ارتقای دانش باغداران استان سـمنان در به کارگیری سیستم های آبیاری تحت فشار. پژوهش های ترویج و آموزش کشاورزی، 6(4 (پیاپی 24))، 31-46. SID. https://sid.ir/paper/189980/fa

    Vancouver: کپی

    نیک نامی مهرداد، عصار مریم، صبوری محمدصادق. عوامل آموزشی موثر در ارتقای دانش باغداران استان سـمنان در به کارگیری سیستم های آبیاری تحت فشار. پژوهش های ترویج و آموزش کشاورزی[Internet]. 1392؛6(4 (پیاپی 24)):31-46. Available from: https://sid.ir/paper/189980/fa

    IEEE: کپی

    مهرداد نیک نامی، مریم عصار، و محمدصادق صبوری، “عوامل آموزشی موثر در ارتقای دانش باغداران استان سـمنان در به کارگیری سیستم های آبیاری تحت فشار،” پژوهش های ترویج و آموزش کشاورزی، vol. 6، no. 4 (پیاپی 24)، pp. 31–46، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/189980/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button