مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,632
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

744
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

حرکت حبی در آفرینش و رابطه آن با نفس رحمانی حق

صفحات

 صفحه شروع 53 | صفحه پایان 68

چکیده

 محبت مقامی الهی است. حق تعالی خود را به محبت وصف نموده و به صفت «ودود» خوانده است. این از آن روست که او ابتدا به خود محبت ورزید, آنگاه دوست داشت که خود را در غیر مشاهده کند, پس عالم را به صورت جمال خویش آفرید. به عالم نظر کرد و به آن محبت ورزید. پس خدای تعالی عالم را تنها به صورت خود آفریده است و عالم تماما زیباست و خدای سبحان هم, به زیبایی و جمال محبت می ورزد. اگر عشق و محبت وجود نداشت, پروردگار ودود و مهربان هم شناخته نمی شد. «محبت» به اطلاق ذاتی خود در همه موجودات, چه علمی-غیبی و چه وجودی-شهادی, ساری است, زیرا که خداوند نخست به شئون ذاتی خود بر خود تجلی کرد و اعیان ثابته که ماهیات اشیااند, در مرتبه علم متعین شدند و دوم اینکه منصبغ به احکام و آثار اعیان ثابته, در عین ظاهر گشت و موجودات خارجی ظاهر شدند. یعنی هر چه ظاهر شده به محبت و عشق ظاهر شده است. با توجه به اینکه نفس رحمانی حق عالم را پدیدار ساخت, اصل و اساس این نفس از محبت است. خداوند از طریق نفس خود, عالم را پدید آورد تا شناخته شود, زیرا اگر شناخته نمی شد, اسما و صفات الاهی متجلی نمی شدند و عالم و هستی در کتم عدم باقی می ماند. بنابراین, همین حب به شناخته شدن اسما و صفات حق, که از طریق نفس الاهی تحقق علمی و عینی یافت, دلیل خلقت و آفرینش عالم است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عباسی، فاطمه. (1390). حرکت حبی در آفرینش و رابطه آن با نفس رحمانی حق. پژوهشنامه ادیان، 5(9)، 53-68. SID. https://sid.ir/paper/190180/fa

    Vancouver: کپی

    عباسی فاطمه. حرکت حبی در آفرینش و رابطه آن با نفس رحمانی حق. پژوهشنامه ادیان[Internet]. 1390؛5(9):53-68. Available from: https://sid.ir/paper/190180/fa

    IEEE: کپی

    فاطمه عباسی، “حرکت حبی در آفرینش و رابطه آن با نفس رحمانی حق،” پژوهشنامه ادیان، vol. 5، no. 9، pp. 53–68، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/190180/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button