Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,660
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

955
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ساخت، اعتباریابی و هنجاریابی مقیاس دلبستگی در کودکی میانه

صفحات

 صفحه شروع 35 | صفحه پایان 49

چکیده

 هدف این پژوهش با بهره گیری از مبانی نظریه دلبستگی, ساخت و هنجاریابی مقیاسی برای سنجش دلبستگی کودکان 12-6 ساله بود. گروه نمونه از 500 دانش آموز پایه های اول تا پنجم مقطع ابتدایی دبستانهای شهر کرج با استفاده از روش خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شده و مورد آزمون قرار گرفتند. برای ساخت آزمون مراحل زیر طی شد:1- بررسی مبانی نظری و پیشینه تحقیقات 2- تهیه مخزن جملات شامل رفتارهای اضطراب (از جدایی و طرد شدن توسط نگار دلبستگی) و رفتارهای اجتناب (از ایجاد پیوند و رابطه عاطفی با نگار دلبستگی). 3- تهیه و اجرای آزمون مقدماتی و حذف وتغییر جملات نامناسب 4- ساخت یک مقیاس 28 جمله ای. و 5- اجرای نهایی و تعیین ویژگی های آماری آزمون.اعتبار محتوایی آزمون به تائید دو نفر متخصص در این زمینه رسید. ضریب اعتبار (آلفای کرونباخ) محاسبه شده در مولفه اضطراب 0.82 و در مولفه اجتناب0.90 بود. نتایج حاصل از بازآزمایی نشان داد همبستگی بین نمرات در دو اجرا در سطح 0.001 معنی دار بوده و میانگین مولفه ها در هیچ سطحی تفاوت نداشتند. روایی همزمان توسط اجرای یک پرسشنامه محقق ساخته در زمینه وجود مشکلات رفتاری, تحصیلی, سازگاری با دوستان و با مدرسه در آزمودنی ها بررسی شدکه نتایج تایید کننده روایی همزمان آزمون بودند. سپس مشخصه های هنجاری آزمون تهیه و تنظیم گردیدند. نتایج نشان می دهند مقیاس دلبستگی کودکان 12-6 ساله از اعتبار و روایی کافی برخوردار می باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رونقی، سیمین، دلاور، علی، و مظاهری، محمدعلی. (1391). ساخت, اعتباریابی و هنجاریابی مقیاس دلبستگی در کودکی میانه. علوم رفتاری، 4(12)، 35-49. SID. https://sid.ir/paper/190520/fa

    Vancouver: کپی

    رونقی سیمین، دلاور علی، مظاهری محمدعلی. ساخت, اعتباریابی و هنجاریابی مقیاس دلبستگی در کودکی میانه. علوم رفتاری[Internet]. 1391؛4(12):35-49. Available from: https://sid.ir/paper/190520/fa

    IEEE: کپی

    سیمین رونقی، علی دلاور، و محمدعلی مظاهری، “ساخت, اعتباریابی و هنجاریابی مقیاس دلبستگی در کودکی میانه،” علوم رفتاری، vol. 4، no. 12، pp. 35–49، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/190520/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا