مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

976
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

624
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تعیین مسیرهای مناسب و قابل دسترسی بعد از زلزله با استفاده از GIS (مطالعه موردی: شهر کاشان)

صفحات

 صفحه شروع 11 | صفحه پایان 34

چکیده

 مقدمه: شبکه حمل و نقل درون شهری به ویژه در شهرهای بزرگ, نقشی اساسی در مدیریت بحران زلزله دارد. و آسیب پذیرترین شبکه در میان دیگر شبکه های گوناگون در برابر زلزله, شناخته شده است. لذا ضرورت دارد تا اقداماتی برای شناسایی و تعیین مسیرهای قابل دسترس و بهینه پس از زلزله برای فعالیت های حمل و نقل درون شهری صورت گیرد.روش: هدف از این مطالعه, ارزیابی آسیب پذیری معابر در هنگام وقوع یک زلزله 6.5 ریشتری در شهر کاشان می باشد. ابتدا مدلی برای ارزیابی خسارات و آسیب پذیری معابر از طریق محاسبه سطح مسدودشده معابر با در نظر داشتن عواملی همچون آوار ساختمان, ویژگی های ساختمان و فاصله نسبی بین ساختمان ها و معابر ارائه شد. در ادامه از طریق تسری این مدل روی 57 معبر اصلی و 41 واحد همگن در سطح شهر کاشان و جمع آوری اطلاعاتی درباره ویژگی ها و مشخصه های شبکه حمل و نقل درون شهری کاشان در سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS), درجه انسداد طولی و عرضی این معابر برآورد شده و نقشه های قابل بهره برداری ارائه گردیده است.یافته ها: یافته های تحقیق از این قرارند: الف) عرض مسیر یکی از عوامل موثر بر انسداد آن پس از زلزله است. هرچه عرض مسیر بیشتر باشد میزان انسداد عرضی بیشتر است. ب) انسداد طولی در بافت قدیمی بیشتر است. علت این امر, مواد مورد استفاده در ساخت و ساز و عدم استحکام ساختمان ها می باشد.بحث و نتیجه گیری: به دلیل ویژگی ها و شرایط طبیعی حاکم بر فضاهای شهری و تراکم سرمایه گذاری و بارگذاری های محیطی, بیشتر شهرهای بزرگ با حوادث طبیعی به ویژه زلزله روبه رو هستند. از این رو, توجه به برنامه ریزی های لازم پیرامون مصونیت شهرها و آسیب کمتر آنها ضرورت دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    فرقانی، محمدعلی، دربندی، سمانه، و مزروعی قمصری، جواد. (1395). تعیین مسیرهای مناسب و قابل دسترسی بعد از زلزله با استفاده از GIS (مطالعه موردی: شهر کاشان). امداد و نجات (Scientific Journal of Rescue and Relief)، 8(1-2)، 11-34. SID. https://sid.ir/paper/190880/fa

    Vancouver: کپی

    فرقانی محمدعلی، دربندی سمانه، مزروعی قمصری جواد. تعیین مسیرهای مناسب و قابل دسترسی بعد از زلزله با استفاده از GIS (مطالعه موردی: شهر کاشان). امداد و نجات (Scientific Journal of Rescue and Relief)[Internet]. 1395؛8(1-2):11-34. Available from: https://sid.ir/paper/190880/fa

    IEEE: کپی

    محمدعلی فرقانی، سمانه دربندی، و جواد مزروعی قمصری، “تعیین مسیرهای مناسب و قابل دسترسی بعد از زلزله با استفاده از GIS (مطالعه موردی: شهر کاشان)،” امداد و نجات (Scientific Journal of Rescue and Relief)، vol. 8، no. 1-2، pp. 11–34، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/190880/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button