مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

993
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

722
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزیابی تاثیر اجرای روش یادگیری مبتنی بر گروه (TBL) بر یادگیری درس دیابت در دانشجویان پرستاری

صفحات

 صفحه شروع 743 | صفحه پایان 751

چکیده

 پیش زمینه و هدف: امروزه در آموزش پرستاری, تکنیک های یادگیری فعال جایگزین مناسبی برای روش های سنتی به حساب می آیند و در این راستا اجرای یادگیری مبتنی بر گروه (TBL) یکی از انتخاب های پیش رو است. هدف از انجام این مطالعه تعیین تاثیر روش یادگیری مبتنی بر گروه بر یادگیری درس دیابت در دانشجویان پرستاری است.مواد و روش ها: مطالعه حاضر از نوع نیمه تجربی قبل و بعد و تک گروهی است. برای دانشجویان سال دوم پرستاری از یک طرح TBL تعدیل شده جهت ارائه مباحث مرتبط با بیماری دیابت استفاده گردید. پس از طراحی آزمون های استاندارد, دانشجویان طی این دوره آموزشی, پس از پیش آزمون در یک کارگاه TBL پنج ساعته شرکت نموده و به منظور بررسی بقای مطالب بعد از سه ماه پس آزمون به عمل آمد. یک پرسشنامه بررسی درک دانشجویان از شیوه TBL نیز در انتهای دوره در اختیار آنان قرار گرفت. داده ها نهایتا توسط نرم افزار آماری (SPSS (Ver.20 و با آزمون های توصیفی و تحلیلی آنالیز گردید.یافته ها: میانگین و انحراف معیار پیش آزمون و پس آزمون دانشجویان به ترتیب 2.62±15.60 و 3.57±27.50 بود که از این حیث اختلاف مابین آن ها معنی دار بود. همچنین مابین نمرات آزمون تعهد آمادگی فردی و آزمون تعهد آمادگی گروهی اختلاف معنی دار آماری مشاهده گردید. برحسب تفکیک جنسیت تنها در آزمون IRAT اختلاف نمرات دانشجویان معنی دار بود (p<0.001). همچنین دانشجویان قوی و ضعیف به یک میزان از TBL نفع برده بودند. در پرسشنامه رضایت از TBL نیز دانشجویان دیدگاه کاملا مثبتی ارائه دادند.بحث و نتیجه گیری: بر اساس توانایی TBL در بهبود عملکرد امتحانی و بقا مطالب, این رویکرد می تواند در آموزش پرستاری به عنوان یک رویکرد جایگزین شیوه های سنتی موردتوجه قرار بگیرد, بدین هدف که ارتقاء کیفیت آموزش دانشجویان پرستاری بتواند به بهبود کیفیت خدمات ارائه شده آنان در بالین بینجامد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    زارعی، فرزاد، قادریان، خسرو، مقصودی، اسماعیل، و علی آقا، امیر. (1396). ارزیابی تاثیر اجرای روش یادگیری مبتنی بر گروه (TBL) بر یادگیری درس دیابت در دانشجویان پرستاری. مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، 15(10 (پی در پی 99) S0026)، 743-751. SID. https://sid.ir/paper/191015/fa

    Vancouver: کپی

    زارعی فرزاد، قادریان خسرو، مقصودی اسماعیل، علی آقا امیر. ارزیابی تاثیر اجرای روش یادگیری مبتنی بر گروه (TBL) بر یادگیری درس دیابت در دانشجویان پرستاری. مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه[Internet]. 1396؛15(10 (پی در پی 99) S0026):743-751. Available from: https://sid.ir/paper/191015/fa

    IEEE: کپی

    فرزاد زارعی، خسرو قادریان، اسماعیل مقصودی، و امیر علی آقا، “ارزیابی تاثیر اجرای روش یادگیری مبتنی بر گروه (TBL) بر یادگیری درس دیابت در دانشجویان پرستاری،” مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، vol. 15، no. 10 (پی در پی 99) S0026، pp. 743–751، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/191015/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button