مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,342
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

350
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

برنامه آموزشی رفتار مراقبتی و درک بیماران از مراقبت دانشجویان پرستاری در بخش های عمومی

صفحات

 صفحه شروع 361 | صفحه پایان 370

چکیده

 پیش زمینه و هدف: مراقبت به عنوان یک مفهوم چند بعدی در پرستاری می تواند از طریق آموزش ارزش های اصلی واقعیت یابد. اغلب بیماران, کیفیت خدمات ارائه شده را بر اساس درک خود از مراقبت ارزیابی می نمایند, لذا پژوهش حاضر باهدف بررسی تاثیر برنامه آموزشی رفتار مراقبتی بر درک بیماران از مراقبت پرستاری انجام شد.مواد و روش کار: پژوهش حاضر مطالعه مداخله ای آموزشی و نیمه تجربی بوده که در نیمسال دوم تحصیلی سال 92-93 در دانشکده علوم پزشکی آبادان انجام شد. 55 دانشجوی سال 3 و 4 به طور تصادفی به دو گروه مداخله (n=29) و کنترل ( n=26) تقسیم شدند. برنامه آموزشی رفتار مراقبتی برای گروه مداخله در طول کارآموزی بخش های داخلی و جراحی اجرا و گروه کنترل آموزش معمول را دریافت نمودند. بعد از گذشت روز دوم از شروع کارآموزی, به ازای هر دانشجو 3 بیمار و در طی 2 روز مراقبت مداوم از یک بیمار سطح درک بیماران در هر دو گروه قبل و بعد از اجرای مطالعه با ابزار CBM موردبررسی قرار گرفت. داده های حاصل با استفاده از نرم افزار SPSS-21 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: نتایج نشان می دهد که درک بیماران از رفتار مراقبتی دریافت شده دانشجویان پرستاری در قبل و بعد از مداخله آموزشی به ترتیب الویت رفتار حرفه ای, رویکرد حرفه ای, ارتباط, همدلی و احترام بوده است. در گروه مداخله در هر پنج حیطه رفتار مراقبتی بعد از اجرای برنامه آموزشی افزایش میانگین (p=.0001) در گروه کنترل درک بیماران نسبت به رفتار مراقبتی دریافت شده دانشجویان در طی مطالعه, پسرفت داشته است اما با این وجود ازنظر آماری معنی دار نبوده است (p=.83).بحث و نتیجه گیری: درک بیماران از مراقبت های دریافت شده دانشجویان پرستاری در محیط های بالینی, می تواند در توسعه آموزش های علمی و عملی آنان نقش مهمی داشته باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    الهامی، سعیده، مرادبیگی، خدیجه، ذره هوشیاری خواه، حجت، هاتفی مودب، نسیم، چراغیان، بهمن، و شریفی، زینب. (1395). برنامه آموزشی رفتار مراقبتی و درک بیماران از مراقبت دانشجویان پرستاری در بخش های عمومی. مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، 14(4 (پی در پی 81))، 361-370. SID. https://sid.ir/paper/191057/fa

    Vancouver: کپی

    الهامی سعیده، مرادبیگی خدیجه، ذره هوشیاری خواه حجت، هاتفی مودب نسیم، چراغیان بهمن، شریفی زینب. برنامه آموزشی رفتار مراقبتی و درک بیماران از مراقبت دانشجویان پرستاری در بخش های عمومی. مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه[Internet]. 1395؛14(4 (پی در پی 81)):361-370. Available from: https://sid.ir/paper/191057/fa

    IEEE: کپی

    سعیده الهامی، خدیجه مرادبیگی، حجت ذره هوشیاری خواه، نسیم هاتفی مودب، بهمن چراغیان، و زینب شریفی، “برنامه آموزشی رفتار مراقبتی و درک بیماران از مراقبت دانشجویان پرستاری در بخش های عمومی،” مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه، vol. 14، no. 4 (پی در پی 81)، pp. 361–370، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/191057/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button