مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

867
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

539
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه و تطبیق آرای ابن سینا و توماس آکوئینی در مسائل مربوط به معاد

صفحات

 صفحه شروع 83 | صفحه پایان 96

چکیده

 موضوع معاد از اهم مباحث دینی, فلسفی و کلامی است. ابن سینا فیلسوف مسلمان و توماس آکوئینی, فیلسوف و متکلم مسیحی, دو اندیشمند برجسته اند که در این زمینه دارای نظرهای خاصی هستند. ابن سینا در همه موارد (بجز قبول معاد جسمانی) روشی کاملا فلسفی دارد؛ در حالی که توماس, روشی فلسفی- کلامی اتخاذ می کند. درباره نفس, هر دو اتفاق نظر دارند که جوهری غیرمادی است و لذا با مرگ بدن, از بین نمی رود. همچنین, هر دو قائل به حدوث نفس بوده, برای خلود آن هم اقامه برهان می کنند. عالم برزخ و بهشت و دوزخ مادی در فلسفه ابن سینا جایگاهی ندارد, اما توماس با استفاده از متون نقلی, وارد بحث در جزئیات این موارد می شود. این هر دو نفر, اصل معاد را ضروری و همگانی می دانند, ولی ابن سینا تنها راه قبول معاد جسمانی را, تعبد به شرع مقدس می داند. عمده ترین مانع او در اثبات عقلی آن, مادیت قوه خیال است, اما توماس با تاکید بر نقش بدن در حقیقت انسان, ضرورت معاد جسمانی (البته جسمانیتی متفاوت با این دنیا) را می پذیرد. در خصوص معاد روحانی, ابن سینا با اثبات تجرد نفس, بقای آن را تضمین می نماید و با تقریر اصولی, قائل به وجود لذت و الم عقلی یا همان سعادت و شقاوت می شود. توماس نیز با رد احتمالات متعدد, سعادت نهایی انسان را در رویت عقلی بی واسطه ذات خداوند می داندکه البته تحققش برای انسان تنها در قیامت و آن هم با اشراق خاص الهی ممکن است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مشکاتی، محمدمهدی. (1391). مقایسه و تطبیق آرای ابن سینا و توماس آکوئینی در مسائل مربوط به معاد. الهیات تطبیقی، 3(8)، 83-96. SID. https://sid.ir/paper/191856/fa

    Vancouver: کپی

    مشکاتی محمدمهدی. مقایسه و تطبیق آرای ابن سینا و توماس آکوئینی در مسائل مربوط به معاد. الهیات تطبیقی[Internet]. 1391؛3(8):83-96. Available from: https://sid.ir/paper/191856/fa

    IEEE: کپی

    محمدمهدی مشکاتی، “مقایسه و تطبیق آرای ابن سینا و توماس آکوئینی در مسائل مربوط به معاد،” الهیات تطبیقی، vol. 3، no. 8، pp. 83–96، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/191856/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button