مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,418
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

630
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی میزان تاثیر آموزش مبتنی بر الگوی فرانظری بر فعالیت جسمانی در دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 320 | صفحه پایان 329

چکیده

 مقدمه: مداخلات آموزشی جهت ارتقای فعالیت جسمانی دانشجویان از اولویت های بهداشتی است. یکی از رویکردهای نظری برای ارتقا و نگهداشت فعالیت جسمانی, الگوی فرانظری (Trans-theoretical model) است. این پژوهش با هدف تعیین میزان تاثیر الگوی آموزشی فرانظری بر فعالیت جسمانی دانشجویان در سال 1390 اجرا شد.روش ها: این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی است که با مشارکت 200 دانشجو (در دو گروه مداخله و شاهد) انجام شد. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه ای چهار قسمتی مشتمل بر اطلاعات فردی‏, پرسشنامه مراحل تغییر فعالیت جسمانی SECQ) یا Stages of Exercise Change Questionnaire), مقیاس سنجش خودکارامدی و مقیاس سنجش موازنه تصمیم گیری بود. مداخله آموزشی مبتنی بر الگوی فرانظری با روش های بحث گروهی و سخنرانی اجرا شد. بسته آموزشی شامل پمفلت, پوستر و فیلم بود. 8 هفته پس از اجرای آخرین جلسه آموزشی, داده های پس آزمون جمع آوری شد. داده ها با استفاده از نرم افزارSPSS19  و با شاخص های مرکزی و آزمون های  McNemarو Paired t با سطح اطمینان 95 درصد تجزیه و تحلیل شد.یافته ها: پیش از مداخله هیچ گونه اختلاف معنی داری بین شغل, وضعیت تاهل, میانگین سن افراد و مراحل تغییر فعالیت جسمانی در دو گروه آزمون و شاهد وجود نداشت (P>0.05). در گروه آزمون مراحل فعالیت جسمانی به سمت مراحل فعال پیش رفت (P<0.001)؛ اما در گروه شاهد مراحل فعالیت جسمانی تغییر معنی داری نداشت. نمره موازنه تصمیم گیری, خودکارامدی و میزان فعالیت جسمانی در گروه آزمون بر اثر آموزش افزایش معنی داری داشت (P<0.001).نتیجه گیری: نتایج به دست آمده نشان داد که اجرای مداخلات آموزشی مبتنی بر الگوی فرانظری یکی از راهکارهای موثر در جهت ارتقای فعالیت جسمانی در دانشجویان است.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    پرهوده، یوسف، خزلی، مهدی، بختیاری، محمود، دل پیشه، علی، و لطیفی، آرمان. (1391). بررسی میزان تاثیر آموزش مبتنی بر الگوی فرانظری بر فعالیت جسمانی در دانشجویان. تحقیقات نظام سلامت، 8(2)، 320-329. SID. https://sid.ir/paper/192769/fa

    Vancouver: کپی

    پرهوده یوسف، خزلی مهدی، بختیاری محمود، دل پیشه علی، لطیفی آرمان. بررسی میزان تاثیر آموزش مبتنی بر الگوی فرانظری بر فعالیت جسمانی در دانشجویان. تحقیقات نظام سلامت[Internet]. 1391؛8(2):320-329. Available from: https://sid.ir/paper/192769/fa

    IEEE: کپی

    یوسف پرهوده، مهدی خزلی، محمود بختیاری، علی دل پیشه، و آرمان لطیفی، “بررسی میزان تاثیر آموزش مبتنی بر الگوی فرانظری بر فعالیت جسمانی در دانشجویان،” تحقیقات نظام سلامت، vol. 8، no. 2، pp. 320–329، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/192769/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button