مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

826
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

554
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی زیرساخت های ارائه خدمات اطلاعاتی در کتابخانه های آموزشگاهی (دبیرستانی) شهر همدان

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 13

چکیده

 هدف: پژوهش حاضر بررسی زیرساخت های اطلاعاتی موجود در کتابخانه های مدارس دولتی و غیرانتفاعی دوره متوسطه و پیش دانشگاهی شهر همدان می باشد.روش شناسی: روش این پژوهش پیمایشی توصیفی است شیوع و ابزار در نظر گرفته شده برای جمع آوری اطلاعات در این پژوهش, پرسشنامه است. جامعه آماری مورد مطالعه را 63 کتابخانه آموزشگاهی تشکیل میدهد که حجم نمونه برابر با حجم جامعه در نظر گرفته شده است.یافته های پژوهش: حاکی از آن است که 80 درصد از مدارس مورد مطالعه دارای کتابخانه مستقل هستند و 18 درصد نیز فاقد کتابخانه مستقل میباشند. مدارسی که فاقد فضای مستقلی برای کتابخانه میباشند عمدتا از اتاق پرورشی و نمازخانه مدارس (6.5 درصد) استفاده مینمایند. بیش از70 درصد مدارس از نظر تجهیزات در سطح پایینی قرار دارند. حدود 55 درصد مدارس کتابدار مستقل ندارند و خدمات کتابخانه توسط معاون (مربی) پرورشی انجام می شود. در کلیه مدارس مورد مطالعه, کتابخانه ها بودجه تعریف شده سالانه ندارند و نحوه تامین بودجه کتابخانه ها از طریق سرانه مدارس, و اهدا و زمان تخصیص بودجه به صورت مقطعی و بر اساس نیاز صورت میگیرد. گروه تعیین انتخاب مجموعه کتابخانه از دانش آموزان و آموزگاران نیز نظرسنجی می کنند. از لحاظ پوشش موضوعی بیشترین درصد کتابها به دین و مذهب (87 درصد) و کمترین درصد رایانه (4 درصد) میباشد. در 63 درصد مدارس شیوه دسترسی به منابع از طریق قفسه باز انجام میگیرد.نتیجه گیری: نتایج به دست آمده بیانگر ان است که زیرساخت های خدمات اطلاعاتی در کتابخانه های آموزشگاهی از نظر فضا, بودجه, تجهیزات, نیروی انسانی, مجموعه سازی, ارائه خدمات و خط مشی مطلوب نمی باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    آژده، فریبا، و سپهر، فرشته. (1390). بررسی زیرساخت های ارائه خدمات اطلاعاتی در کتابخانه های آموزشگاهی (دبیرستانی) شهر همدان. دانش شناسی (علوم کتابداری و اطلاع رسانی و فناوری اطلاعات)، 4(14)، 1-13. SID. https://sid.ir/paper/193285/fa

    Vancouver: کپی

    آژده فریبا، سپهر فرشته. بررسی زیرساخت های ارائه خدمات اطلاعاتی در کتابخانه های آموزشگاهی (دبیرستانی) شهر همدان. دانش شناسی (علوم کتابداری و اطلاع رسانی و فناوری اطلاعات)[Internet]. 1390؛4(14):1-13. Available from: https://sid.ir/paper/193285/fa

    IEEE: کپی

    فریبا آژده، و فرشته سپهر، “بررسی زیرساخت های ارائه خدمات اطلاعاتی در کتابخانه های آموزشگاهی (دبیرستانی) شهر همدان،” دانش شناسی (علوم کتابداری و اطلاع رسانی و فناوری اطلاعات)، vol. 4، no. 14، pp. 1–13، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/193285/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا