مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,086
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

524
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیل واژگان به کار رفته در محیط رابط کاربر پایگاه های استنادی وب آو نالج (Web of Knowledge) و اسکوپوس (Scopus): بررسی میزان درک دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه شهید بهشتی

صفحات

 صفحه شروع 41 | صفحه پایان 53

چکیده

 هدف: هدف پژوهش بررسی میزان قابلیت درک واژگان به کار رفته در محیط رابط کاربری پایگاه های اطلاعاتی وب آو نالج و اسکوپوس است.روش: روش شناسی پژوهش حاضر, کمی و به روش پیماشی انجام گرفته است. جامعه پژوهش, دانشجویان کارشناسی ارشد شاغل به تحصیل در دانشگاه شهید بهشتی بودند و از نمونه گیری تصادفی برای انتخاب نمونه (350 دانشجو) استفاده شده است. اطلاعات از طریق پرسشنامه جمع آوری شد که 309 نفر (88%) از دانشجویان به پرسشنامه پاسخ دادند. در این پژوهش از آمار توصیفی و آزمون معناداری همبستگی اسپیرمن برای تحلیل داده ها استفاده گردید.یافته ها: نتایج این پژوهش نشان داد که 4.69% از واژه های مورد بررسی پایگاه اطلاعاتی وب آو نالج, میزان درک خیلی زیاد و زیاد دارند. بر اساس نتایج, واژگان مورد بررسی در پایگاه اطلاعاتی اسکوپوس, 59.5% از واژگان مورد بررسی قابلیت درک خیلی زیاد و زیادی کسب نمودند. همچنین مشخص شد واژه های جمع نسبت به واژه های مفرد میزان درک بیشتری دارند؛ و نیز میزان درک جمله کوتاه نسبت به جمله بلند بیشتر است. نتایج نشان داد میزان آشنایی با پایگاه اطلاعاتی و همچنین استفاده از آن و نیز آشنایی با زبان انگلیسی بر درک بهتر واژگان اثر می گذارد.نتیجه گیری: واژگان مورد بررسی در هر دو پایگاه اطلاعاتی, دارای قابلیت درک خوبی هستند. واژگانی که دارای بیشترین میزان درک در هر دو پایگاه هستند, جزء واژه ها و عبارت های آشنایی هستند که در اکثر پایگاه ها وجود دارند. واژگانی با کمترین میزان درک, شامل دو دسته هستند: دسته اول واژگان علملیات رایانه ای و دسته دوم واژگان تخصصی کتابداری؛ که پیشنهاد گردید در طراحی و باز طراحی پایگاه های اطلاعاتی از این دو دسته واژگان تا حد امکان کمتر استفاده گردد و در صورت لزوم با ارائه توضیحات باشد؛ همچنین از واژگان جمع, جملات کوتاه و امری, عبارت های وصفی و توضیحات برای کلمات در طراحی پایگاه ها استفاده گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    دائی، عذرا، غائبی، امیر، و اصنافی، امیررضا. (1393). تحلیل واژگان به کار رفته در محیط رابط کاربر پایگاه های استنادی وب آو نالج (Web of Knowledge) و اسکوپوس (Scopus): بررسی میزان درک دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه شهید بهشتی. دانش شناسی (علوم کتابداری و اطلاع رسانی و فناوری اطلاعات)، 7(26)، 41-53. SID. https://sid.ir/paper/193360/fa

    Vancouver: کپی

    دائی عذرا، غائبی امیر، اصنافی امیررضا. تحلیل واژگان به کار رفته در محیط رابط کاربر پایگاه های استنادی وب آو نالج (Web of Knowledge) و اسکوپوس (Scopus): بررسی میزان درک دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه شهید بهشتی. دانش شناسی (علوم کتابداری و اطلاع رسانی و فناوری اطلاعات)[Internet]. 1393؛7(26):41-53. Available from: https://sid.ir/paper/193360/fa

    IEEE: کپی

    عذرا دائی، امیر غائبی، و امیررضا اصنافی، “تحلیل واژگان به کار رفته در محیط رابط کاربر پایگاه های استنادی وب آو نالج (Web of Knowledge) و اسکوپوس (Scopus): بررسی میزان درک دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه شهید بهشتی،” دانش شناسی (علوم کتابداری و اطلاع رسانی و فناوری اطلاعات)، vol. 7، no. 26، pp. 41–53، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/193360/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا