مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,265
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

680
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی میزان اضطراب کتابخانه ای دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال ورودی سال 89-90

صفحات

 صفحه شروع 61 | صفحه پایان 71

چکیده

 هدف: پژوهش حاضر به تعیین اضطراب کتابخانه ای و بررسی راه های کاهش آن در انواع جنسیت و مقاطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد در دانشکده های مختلف دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال می پردازد.روش پژوهش: روش پژوهش پیمایشی توصیفی است. برای بررسی اضطراب کتابخانه ای از پرسشنامه باستیک استفاده شده و جهت بررسی متغیرهای پژوهش از آزمون لون برای برابری همگونی واریانس ها, آزمون T برای مقایسه میانگین دو متغیر مستقل, آزمون ANOVA برای برابری میانگین یک متغیر در چند گروه مستقل مورد استفاده قرار گرفته است. پس از نمونه گیری به روش تصادفی ساده, از بین 4589 نفر ورودی سال اول تعداد 354 نفر دانشجوی دختر و پسر مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد انتخاب شدند.یافته های پژوهش: یافته ها در زمینه بررسی تفاوت های جنسیتی نشان داد که اضطراب کتابخانه ای خانم ها از آقایان بیشتر و به ترتیب 2.996 و 2.8416 درصد است ولی از نظر سنی و سطوح آشنایی با رایانه اضطراب آنها تقریبا یکسان است. مقطع تحصیلی نیز تاثیری بر اضطراب ندارد ولی در سیستم کتابخانه قفسه بسته به نسبت قفسه باز که به ترتیب 2.9892 و 2.8580 درصد است و نظام مخزن کارتی به نسبت رایانه ای که به ترتیب 3.0049 و 2.8814 درصد است اضطراب بیشتری وجود دارد. بیشترین میانگین اضطراب در دانشکده فنی مهندسی و دانشکده شیمی و کمترین اضطراب در دانشکده علوم انسانی و علوم و فنون دریایی است. عضویت در کتابخانه قبل و بعد از ورود به دانشگاه تاثیری بر اضطراب کتابخانه ای ندارد.نتایج پژوهش: بر اساس یافته ها و با در نظر گرفتن نمره اضطراب کتابخانه ای که در این پژوهش تعریف شده است, اضطراب کتابخانه ای دانشجویان ورودی نیم سال اول 90-89 در مقاطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال در سطح متوسط قرار می گیرد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

رفیعی مقدم، فریده، و جعفری مفردطاهری، الهه. (1391). بررسی میزان اضطراب کتابخانه‌ ای دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال ورودی سال 89-90. دانش شناسی (علوم کتابداری و اطلاع رسانی و فناوری اطلاعات)، 5(16)، 61-71. SID. https://sid.ir/paper/193365/fa

Vancouver: کپی

رفیعی مقدم فریده، جعفری مفردطاهری الهه. بررسی میزان اضطراب کتابخانه‌ ای دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال ورودی سال 89-90. دانش شناسی (علوم کتابداری و اطلاع رسانی و فناوری اطلاعات)[Internet]. 1391؛5(16):61-71. Available from: https://sid.ir/paper/193365/fa

IEEE: کپی

فریده رفیعی مقدم، و الهه جعفری مفردطاهری، “بررسی میزان اضطراب کتابخانه‌ ای دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال ورودی سال 89-90،” دانش شناسی (علوم کتابداری و اطلاع رسانی و فناوری اطلاعات)، vol. 5، no. 16، pp. 61–71، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/193365/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button