مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,355
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

645
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

آسیب شناسی و تدوین چارچوب داوری آثار علمی: یک رویکرد کیفی

صفحات

 صفحه شروع 73 | صفحه پایان 83

چکیده

 هدف: این پژوهش با هدف آسیب شناسی فرآیند داوری مقالات علمی و ارائه چارچوب مشترک و یکسان برای داوری انجام شده است.روش پژوهش: پژوهش حاضر در چارچوب رویکردهای کیفی و روش تحلیل محتوا صورت گرفته است. جامعه پژوهش عبارت است از, اعضای هیات علمی دانشکده های علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه های تهران که از بین آنها 15 نفر از اساتید دانشگاه خوارزمی و شهید بهشتی, با استفاده از روش نمونه گیری هدف مند به عنوان اطلاع رسانه ای پژوهش انتخاب گردیده اند. برای جمع آوری داده های پژوهش, از مصاحبه نیمه ساختار یافته و برای تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده, از روش کدگذاری (کدگذاری باز و انتخابی) استفاده گردید.یافته ها: نتایج به دست آمده از پژوهش نشان داد که ارزیابی آثار علمی باید براساس 5 معیار علمی بودن, رعایت اخلاق پژوهشی, تناسب محتوای مقاله, رعایت فنون نوشتاری و هماهنگی مقاله با نشریه مورد ارزیابی قرار گیرد. هم چنین بر اساس نتایج تحقیق, در حال حاضر و در داوری آثار علمی آسیب هایی هم چون تخصصی نبودن مجلات, مشخص نبودن زمینه تخصصی داوران, ضعف نرم افزاری و اطلاعاتی, طولانی بودن داوری ها, سوگیری و مغفول ماندن کیفیت, نبودن معیارهای قابل قبول برای داوری و لغزش های اخلاقی داوران وجود دارد.نتیجه گیری: پژوهش در ابعاد مختلف بر جامعه علمی تاثیر می گذارد و اساتید, دانشجویان و اصحاب علم برای ارتقاء علمی, پذیرش در مقاطع بالاتر و بدست آوردن شرایط شغلی از این امتیازات استفاده می نمایند. بنابراین, شناسایی آسیب های موجود در این زمینه و مشخص کردن چارچوبی مشخص و قابل قبول برای آن, می تواند نقش بسیار مهمی در این زمینه داشته باشد, و از سوگیری های موجود در حوزه داوری آثار علمی بکاهد, و چارچوب یکسانی را برای داوری آثار علمی فراهم نماید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مطلبی فرد، علیرضا، نوه ابراهیم، عبدالرحیم، محبت، هدیه، و سادین، علی اکبر. (1392). آسیب شناسی و تدوین چارچوب داوری آثار علمی: یک رویکرد کیفی. دانش شناسی (علوم کتابداری و اطلاع رسانی و فناوری اطلاعات)، 6(22)، 73-83. SID. https://sid.ir/paper/193414/fa

    Vancouver: کپی

    مطلبی فرد علیرضا، نوه ابراهیم عبدالرحیم، محبت هدیه، سادین علی اکبر. آسیب شناسی و تدوین چارچوب داوری آثار علمی: یک رویکرد کیفی. دانش شناسی (علوم کتابداری و اطلاع رسانی و فناوری اطلاعات)[Internet]. 1392؛6(22):73-83. Available from: https://sid.ir/paper/193414/fa

    IEEE: کپی

    علیرضا مطلبی فرد، عبدالرحیم نوه ابراهیم، هدیه محبت، و علی اکبر سادین، “آسیب شناسی و تدوین چارچوب داوری آثار علمی: یک رویکرد کیفی،” دانش شناسی (علوم کتابداری و اطلاع رسانی و فناوری اطلاعات)، vol. 6، no. 22، pp. 73–83، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/193414/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button