مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,084
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

616
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی وضعیت مهارت های شبکه ای در بین دانشجویان کارشناسی دانشگاه پیام نور دزفول، بعنوان یک عامل موثر آموزش الکترونیکی در آموزش های نیمه حضوری و از راه دور

صفحات

 صفحه شروع 41 | صفحه پایان 57

چکیده

 هدف: سنجش و ارزیابی میزان آشنایی دانشجویان با مهارت های شبکه ای و جنبه های وابسته به آن, از عوامل موثر و تعیین کننده در اجرا و پیاده سازی آموزش الکترونیکی در دانشگاه پیام نور به عنوان جزیی از نظام آموزش از راه دور خواهد بود که, هدف مقاله حاضر است.روش پژوهش: پژوهش حاضر با استفاده از روش توصیفی - پیمایشی انجام پذیرفت. از ابزار پرسشنامه به منظور گردآوری داده های پژوهش استفاده گردید. آلفای کرونباخ پرسشنامه برابر 0.881 به دست آمد. روایی پرسشنامه مذکور با استفاده از نظرات متخصصان علوم کامپیوتر و فناوری اطلاعات و متخصصان کتابداری و اطلاع رسانی, پس از چند مرحله اصلاح و بازنگری, به دست آمد. برای حجم نمونه در پژوهش حاضر, نمونه گیری تصادفی بر اساس فرمول کوکران, 356 نفر از میان 5000 دانشجوی کارشناسی دانشگاه پیام نور دزفول, تعیین گردید. پرسشنامه مذکور بین 356 دانشجویی که به عنوان نمونه جامعه آماری در پژوهش حاضر تعیین گردیده بودند, توزیع گردید و 306 پرسشنامه به پژوهشگران عودت داده شد. بنابراین, حجم نمونه در پژوهش مذکور 306 دانشجو در مقطع کارشناسی در دانشگاه پیام نور دزفول در نظر گرفته شده است. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 14 انجام پذیرفت. با استفاده از جداول توصیفی و نیز جدول طیف (5 ارزشی) لیکرت, میانگین متغیرهای مستقل مهارت های شبکه ای و جنبه های وابسته به آن مورد آزمون قرار گرفت. فرضیه ها و سوالات اساسی پژوهش بر اساس فرمول های آمار استنباطی شامل, آزمون T تک متغیره, آزمون T همبسته و آزمون اسپیرمن مورد آزمون قرار گرفت و فرضیه های پژوهش به تایید رسیده اند. بر اساس داده های به دست آمده, میانگین مهارت های شبکه ای دانشجویان (1.96) و بر اساس t محاسبه شده (33.239) حاصل از آزمون T تک متغیره, مهارت های شبکه ای دانشجویان دانشگاه پیام نور دزفول در سطح کمتر از حد متوسط برآورد گردید.یافته ها: یافته های پژوهش, رابطه معناداری را میان مهارت های اینترنت و استفاده از مجلات الکترونیکی از طریق آزمون همبستگی اسپیرمن نشان داد. همچنین, یافته های پژوهش, نشان داد, به دلیل وجود همبستگی بالا بین مهارت استفاده از مجلات الکترونیکی و مهارت های اینترنتی, ارتقاء یکی از این دو عامل, باعث ارتقاء دیگری شده و در نهایت, ارتقاء یکی از این دو عامل, تاثیر بسزایی در ارتقاء کل مهارت های شبکه ای دانشجویان پیام نور دزفول, خواهد داشت.نتایج پژوهش: نتایج پژوهش حاضر در زمینه مهارت های شبکه ای و جنبه های وابسته به آن, در میان دانشجویان دانشگاه پیام نور دزفول, وضعیت مطلوبی را نشان نمی دهد. میانگین تعلق گرفته به این مهارت اساسی که زیر بنای آموزش الکترونیکی, محسوب می گردد در پژوهش حاضر از حد متوسط نیز پایین تر برآورد گردیده است. نویسندگان با بررسی وضعیت مهارت های شبکه ای دانشجویان دانشگاه پیام نور دزفول به عنوان یک نمونه موردی از نظام آموزش نیمه حضوری و از راه دور, ضرورت برپایی دوره های آموزشی هدفمند و منظم مهارت های ICDL و آموزش مهارت های شبکه ای و اینترنتی را قبل از ثبت نام دانشجویان, پیشنهاد می نمایند. این امر می تواند به بستر سازی مناسب به منظور اجرا و پیاده سازی آموزش الکترونیکی در دانشگاه پیام نور به عنوان یک رهیافت مناسب آموزشی و پژوهشی, انجامد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    قلم باز، سپیده، و قلم باز، سودابه. (1389). بررسی وضعیت مهارت های شبکه ای در بین دانشجویان کارشناسی دانشگاه پیام نور دزفول, بعنوان یک عامل موثر آموزش الکترونیکی در آموزش های نیمه حضوری و از راه دور. دانش شناسی (علوم کتابداری و اطلاع رسانی و فناوری اطلاعات)، 3(10)، 41-57. SID. https://sid.ir/paper/193425/fa

    Vancouver: کپی

    قلم باز سپیده، قلم باز سودابه. بررسی وضعیت مهارت های شبکه ای در بین دانشجویان کارشناسی دانشگاه پیام نور دزفول, بعنوان یک عامل موثر آموزش الکترونیکی در آموزش های نیمه حضوری و از راه دور. دانش شناسی (علوم کتابداری و اطلاع رسانی و فناوری اطلاعات)[Internet]. 1389؛3(10):41-57. Available from: https://sid.ir/paper/193425/fa

    IEEE: کپی

    سپیده قلم باز، و سودابه قلم باز، “بررسی وضعیت مهارت های شبکه ای در بین دانشجویان کارشناسی دانشگاه پیام نور دزفول, بعنوان یک عامل موثر آموزش الکترونیکی در آموزش های نیمه حضوری و از راه دور،” دانش شناسی (علوم کتابداری و اطلاع رسانی و فناوری اطلاعات)، vol. 3، no. 10، pp. 41–57، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/193425/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button