مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,199
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

569
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی میزان آشنایی و بهره گیری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج از کتابخانه های آن واحد

صفحات

 صفحه شروع 33 | صفحه پایان 44

چکیده

 کتابخانه های دانشگاهی و دانشکده ای از مهمترین مراکز اطلاع رسانی و اشاعه دانش هستند و محلی است که دانشجویان و پژوهشگران برای تهیه منابع اطلاعاتی مورد نیاز خود به آن مراجعه می کنند.آشنایی با شیوه بهره گیری از کتابخانه و دیگر وسایل تحقیق, جایگاه ویژه ای در آموزش دانشجویان دارد. میزان استفاده از کتابخانه بستگی به آشنایی هر دانشجو با کتابخانه و نیاز اطلاعاتی او دارد. این پژوهش به بررسی عوامل موثر در شیوه های استفاده و بهره گیری از کتابخانه می پردازد. روش مورد استفاده در این پژوهش, روش پیمایشی می باشد و جامعه مورد بررسی در این پژوهش دانشجویان عضو کتابخانه های دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج است که تعداد آنها 20000 نفر بوده و به علت زیاد بودن دانشجویان و پراکندگی آنها و عدم دسترسی به همه آنها از آزمون کرنباخ آلفا استفاده کرده و 400 پرسشنامه بین دانشجویان توزیع شد که فقط 369 عدد از پرسشنامه ها تکمیل و برگشت داده شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بوده و در قالب 17 پرسش بسته و 2 پرسش بازتهیه و تنظیم شده است. نتیجه حاصل از این پژوهش نشان می دهد میزان مراجعه دانشجویان با میزان آشنایی آنان با کتابخانه, همبستگی معنی داری نشان نمی دهد (R=4.054) یعنی اینکه هیچگونه رابطه ای بین میزان آشنایی و میزان مراجعه دیده نشده و در این خصوص فرضیه رد شده است. بین میزان آشنایی و میزان استفاده (R=0.0507) و میزان انتظار (R=0.615) همبستگی معنی داری وجود دارد. 63.1 درصد از دانشجویان در کتابخانه دانشگاه عضویت دارند, 71.8 درصد دلیل دانشجویان برای مراجعه به کتابخانه, مطالعه درسی است. یافته های پژوهش نشان می دهد که 58 درصد, سبک آموزش استادان را دلیل عدم مراجعه دانشجویان به کتابخانه می دانند. 61.8 درصد نیز از رایانه به عنوان ابزارهای جستجو استفاده کردند. یافته های پژوهش نشان داد حدود 57 درصد پاسخگویان عدم کفایت و روز آمد نبودن منابع را علت مراجعه نکردن خود بیان کردند. 75.3 درصد از افراد حجم نمونه اظهار داشتند که برای بهره گیری از منابع نیاز به آموزش دارند. بنا به یافته های پژوهشی, و حدود 49 درصد از دانشجویان خود را فاقد توانایی در استفاده صحیح از منابع می دانند, عدم برنامه ریزی آموزشی مناسب از طرف کتابخانه مهمترین دلیل برای این درصد, شناخته شده است. و در پایان پژوهش, بر اساس یافته ها, پیشنهاداتی برای حال و آینده ارایه شده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    تفرشی، شکوه، و دروگرکلخوران، سولماز. (1388). بررسی میزان آشنایی و بهره گیری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج از کتابخانه های آن واحد. دانش شناسی (علوم کتابداری و اطلاع رسانی و فناوری اطلاعات)، 2(5)، 33-44. SID. https://sid.ir/paper/193427/fa

    Vancouver: کپی

    تفرشی شکوه، دروگرکلخوران سولماز. بررسی میزان آشنایی و بهره گیری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج از کتابخانه های آن واحد. دانش شناسی (علوم کتابداری و اطلاع رسانی و فناوری اطلاعات)[Internet]. 1388؛2(5):33-44. Available from: https://sid.ir/paper/193427/fa

    IEEE: کپی

    شکوه تفرشی، و سولماز دروگرکلخوران، “بررسی میزان آشنایی و بهره گیری دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج از کتابخانه های آن واحد،” دانش شناسی (علوم کتابداری و اطلاع رسانی و فناوری اطلاعات)، vol. 2، no. 5، pp. 33–44، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/193427/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button