Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,185
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

575
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی میزان رعایت حقوق بیمار توسط پرسنل بهداشتی درمانی از دیدگاه بیماران بستری در بیمارستان شهید صدوقی یزد در سال 1389

صفحات

 صفحه شروع 99 | صفحه پایان 118

چکیده

 تجارب نشان داده است که آگاه نمودن بیماران و سهیم کردن آنها در تصمیم گیری برای درمان و محترم شمردن حقوقشان به بهبود آنان سرعت می بخشد و اقامت بیمار در بیمارستان را کاهش می دهد. شواهد نشان می دهد علیرغم تلاش های پزشکان و سایر کارکنان بخش بهداشت و درمان و با وجود بهره وری از امکانات میزان نارضایتی و شکایت بیماران رو به افزایش است که یکی از ریشه های آن عدم موفقیت پزشکان و پرستاران در برقراری رابطه با بیماران می باشد. این پژوهش توصیفی و به روش مقطعی در اسفند ماه 1389 صورت گرفت. در این مطالعه 150 نفر از بیماران بستری در بخش های زنان و زایمان, داخلی I, داخلی II, جراحی و سرطان بیمارستان شهید صدوقی یزد که بیش از یک روز از بستری آنان گذشته بود به روش نمونه گیری تصادفی آسان انتخاب گردیدند. نتایج تحقیق در مورد میزان رعایت هر بند توسط پرسنل نشان می دهد که پرسنل به ترتیب بندهای 1, 3 و 6 را حدود 50% همیشه رعایت می کردند. جالب اینکه بندهای 2 و 4 و 9 در حدود 60% برای آنها پیش نیامده بود و 46 نفر (31.5) از بیماران گزارش کردند که بند 3 به ندرت توسط پرسنل رعایت می شود. به طور کلی بیشترین فراوانی مربوط به دریافت درمان محترمانه بود. در مجموع با توجه به بررسی های انجام شده راهکارهایی همچون آگاه سازی پرسنل به اهمیت رعایت حقوق بیمار, آگاهی دادن به بیماران از حقوق خود از طریق پرسنل و رسانه ها, برنامه ریزی مدیریت بیمارستان در زمینه حقوقی که کمتر رعایت می شوند, همکاری بیشتر پرسنل و بیماران با یکدیگر, پیگیری موارد نقض حقوق بیماران و تصویب قوانینی برای تضمین رعایت حقوق بیماران و نظارت بر اجرای این حقوق در جهت ارتقا رضایت بیماران از خدمات بهداشتی درمانی و افزایش توجه کادر درمانی به رعایت حقوق بیماران از توصیه می گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    بکایی، مهشید، انجذاب، بهناز، سروری، مهناز، فتوحی، زهره، فرج خدا، تهمینه، و عباسی، محمود. (1391). بررسی میزان رعایت حقوق بیمار توسط پرسنل بهداشتی درمانی از دیدگاه بیماران بستری در بیمارستان شهید صدوقی یزد در سال 1389. اخلاق پزشکی، 6(19)، 99-118. SID. https://sid.ir/paper/195741/fa

    Vancouver: کپی

    بکایی مهشید، انجذاب بهناز، سروری مهناز، فتوحی زهره، فرج خدا تهمینه، عباسی محمود. بررسی میزان رعایت حقوق بیمار توسط پرسنل بهداشتی درمانی از دیدگاه بیماران بستری در بیمارستان شهید صدوقی یزد در سال 1389. اخلاق پزشکی[Internet]. 1391؛6(19):99-118. Available from: https://sid.ir/paper/195741/fa

    IEEE: کپی

    مهشید بکایی، بهناز انجذاب، مهناز سروری، زهره فتوحی، تهمینه فرج خدا، و محمود عباسی، “بررسی میزان رعایت حقوق بیمار توسط پرسنل بهداشتی درمانی از دیدگاه بیماران بستری در بیمارستان شهید صدوقی یزد در سال 1389،” اخلاق پزشکی، vol. 6، no. 19، pp. 99–118، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/195741/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا