Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

953
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

695
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی رابطه رهبری اخلاقی مدیران مدارس با کیفیت زندگی کاری معلمان

صفحات

 صفحه شروع 109 | صفحه پایان 122

چکیده

 مقدمه و هدف پژوهش: هدف اصلی در این پژوهش بررسی رابطه رهبری اخلاقی مدیران با کیفیت زندگی کاری از دیدگاه معلمان آموزش و پرورش منطقه 10 شهر تهران است. روش پژوهش: روش تحقیق حاضر توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه معلمان زن و مرد منطقه 10 آموزش و پرورش شهر تهران در سال تحصیلی 95-94 می باشد که شامل 625 نفر بوده است. بر طبق جدول مورگان, حجم نمونه بدست آمده 235 نفر بوده است که تمامی این افراد به سوالات پرسشنامه پاسخ دادند. از روش تصادفی ساده برای نمونه گیری استفاده شده است. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه استاندارد کیفیت زندگی کاری والتون (1988) و رهبری اخلاقی عمادی فر (1388) استفاده شده است که برای تأیید پایایی آن از آلفای کرونباخ استفاده شده که آلفای کرونباخ برای کیفیت زندگی کاری و رهبری اخلاقی مدیران به ترتیب 921/0 و 879/0 بدست آمده است. در بخش آمار استنباطی با استفاده از آزمون های ضریب همبستگی پیرسون, تی تک نمونه ای و رگرسیون به سوالات تحقیق پاسخ داده شده است. یافته ها: نتایج حاصل از پژوهش نشان داد از دیدگاه معلمان, رهبری اخلاقی مدیران کمی از حد متوسط بالاتر است اما کیفیت زندگی کاری از حد متوسط کمتر می باشد. علاوه بر این, نگرش معلمان نسبت به اخلاقی بودن سبک رهبری مدیرشان رابطه مثبت و معناداری با کیفیت زندگی کاری آنان دارد. نتایج به دست آمده از تحلیل رگرسیون نیز بیانگر این است که از میان متغیرهایی که وارد معادله رگرسیونی شده اند, فقط متغیر اعتماد در مدل نهایی باقی مانده است که این متغیر در کل 5/31 درصد از تغییرات متغیر وابسته (کیفیت زندگی کاری) را تبیین می کند. نتیجه گیری: مدیران به عنوان رهبران آموزشی باید با برنامه ریزی مناسب و مستمر و رفتار ترغیبی سعی نمایند توانایی ها و استعدادهای نهفته کارکنان را کشف نمایند. این رهبران می توانند با ارتقای کیفیت زندگی کاری در بین معلمان موجب خلق ایده های نو, یادگیری مشارکتی, افزایش جو تفاهم, ارتقای سطح دانش حرفه ای, به روز شدن علم و در نهایت پیشرفت مدرسه شوند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    اسلامی، فرشته، و شفیع زاده، حمید. (1395). بررسی رابطه رهبری اخلاقی مدیران مدارس با کیفیت زندگی کاری معلمان. مدیریت فرهنگی، 10(33-34 )، 109-122. SID. https://sid.ir/paper/199533/fa

    Vancouver: کپی

    اسلامی فرشته، شفیع زاده حمید. بررسی رابطه رهبری اخلاقی مدیران مدارس با کیفیت زندگی کاری معلمان. مدیریت فرهنگی[Internet]. 1395؛10(33-34 ):109-122. Available from: https://sid.ir/paper/199533/fa

    IEEE: کپی

    فرشته اسلامی، و حمید شفیع زاده، “بررسی رابطه رهبری اخلاقی مدیران مدارس با کیفیت زندگی کاری معلمان،” مدیریت فرهنگی، vol. 10، no. 33-34 ، pp. 109–122، 1395، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/199533/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا