Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,809
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

883
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه هوش عاطفی و هوش فرهنگی با کیفیت زندگی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری

صفحات

 صفحه شروع 91 | صفحه پایان 110

چکیده

 مقدمه و هدف پژوهش: پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه هوش عاطفی و هوش فرهنگی با کیفیت زندگی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری انجام شد که مولفه های هوش عاطفی شامل خود آگاهی, خود نظم دهی, انگیزش, همدلی و مهارت های اجتماعی و مولفه های هوش فرهنگی شامل اﺳﺘﺮاﺗﮋی, دانش, انگیزش و رفتار بود.روش پژوهش: توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری, شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری در سال تحصیلی 93-1392 که تعداد آن ها برابر 9758 نفر بود. جهت انتخاب حجم نمونه به جدول کرجسی و مورگان مراجعه شد و تعداد نمونه برابر 370 نفر بدست آمد که جهت انتخاب آزمودنی ها از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای استفاده شد. ابزار اندازه گیری پرسشنامه های استاندارد هوش هیجانی بار- آن (1980), هوش فرهنگی ون داین و آنگ (2004) و کیفیت زندگی شربون (1992) بود. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش آمار توصیفی (فراوانی و درصد فراوانی) و آمار استنباطی (آزمون همبستگی پیرسون) از طریق برنامه نرم افزاری SPSS 19 استفاده شد.یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که رابطه معنادار مثبت بین هوش عاطفی و هوش فرهنگی با کیفیت زندگی دانشجویان وجود دارد. همچنین, رابطه معنادار مثبت بین مولفه های هوش عاطفی یعنی خودآگاهی, خودنظم دهی, انگیزش, همدلی و مهارت های اجتماعی با کیفیت زندگی دانشجویان وجود دارد. همچنین, رابطه معنادار مثبت بین مولفه های هوش فرهنگی یعنی اﺳﺘﺮاﺗﮋی, دانش, انگیزش و رفتار با کیفیت زندگی دانشجویان وجود دارد.نتیجه گیری: بنابراین نتیجه می گیریم که بین مولفه های هوش عاطفی (خودآگاهی, خود نظم دهی, انگیزش, همدلی و مهارت های اجتماعی) و مولفه های هوش فرهنگی (اﺳﺘﺮاﺗﮋی, دانش, انگیزش و رفتار) با کیفیت زندگی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری رابطه معناداری وجود دارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    تقوایی یزدی، مریم. (1394). رابطه هوش عاطفی و هوش فرهنگی با کیفیت زندگی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری. مدیریت فرهنگی، 9(30)، 91-110. SID. https://sid.ir/paper/199612/fa

    Vancouver: کپی

    تقوایی یزدی مریم. رابطه هوش عاطفی و هوش فرهنگی با کیفیت زندگی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری. مدیریت فرهنگی[Internet]. 1394؛9(30):91-110. Available from: https://sid.ir/paper/199612/fa

    IEEE: کپی

    مریم تقوایی یزدی، “رابطه هوش عاطفی و هوش فرهنگی با کیفیت زندگی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری،” مدیریت فرهنگی، vol. 9، no. 30، pp. 91–110، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/199612/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا