مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,624
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

901
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تحول بازنمایی جنگ در آثار سینمایی دفاع مقدس (با تاکید بر آثار رسول ملاقلی پور)

صفحات

 صفحه شروع 21 | صفحه پایان 33

چکیده

 مقدمه و هدف پژوهش: رسانه ها و وسایل ارتباطات جمعی در این عصر به صورت اشکال نوینی, توسعه یافته و بسیاری از تحولات جامعه بشری را تحت الشعاع قرار داده اند. با توجه گسترش و تاثیرگذاری رسانه ها, این پژوهش با تکیه بر صنعت سینما به ویژه سینمای دفاع مقدس تلاش کرد تحول بازنمایی جنگ در سینمای دفاع مقدس با تاکید بر آثار رسول ملاقلی پور با بهره مندی از نظریه بازنمایی و دیدگاه های استوارت هال, چگونگی بازنمایی جنگ در سه دوره جنگ, بازسازی و اصلاحات را مورد مطالعه قرار دهد.روش پژوهش: روش تحقیق به لحاظ استراتژی, توصیفی, به لحاظ مسیر اجرا, تحلیل محتوا, به لحاظ دوره زمانی مورد بررسی, طولی, به لحاظ زمان مورد بررسی, گذشته نگر, از نظر ماهیت و هدف, بنیادی و از نظر جمع آوری داده ها, کمی است و جامعه آماری پژوهش شامل تمام فیلم های سینمایی (15 فیلم) ساخته شده توسط ملاقلی پور می باشد که سه فیلم افق, هیوا و مزرعه پدری به عنوان حجم نمونه انتخاب گردید.یافته ها: یافته های تحقیق حاکی از آن است که فیلم افق که دوره جنگ را نمایندگی می کند, شهادت طلبی و حضور در جبهه به صورت داوطلبانه و بازنمایی دشمن در مقام شر و باطل و نیروی ایرانی به عنوان خیر و حق از دغدغه های کارگردان بوده است. فیلم هیوا که مربوط به دوره بازسازی می باشد, به مباحث اجتماعی, واقعیات تلخ بعد از جنگ و مروری بر جنگ از زاویه انتقادی و عدم همدلی و خودسری برخی از سربازان را به تصویر می کشد و در نهایت فیلم مزرعه پدری که دوره اصلاحات را نمایندگی می کند اشاره به اعتراضات و ناخرسندی های اجتماعی از جنگ را نشان می دهد.نتیجه گیری: کارگردان تلاش کرده است متناسب با فضا و شرایط اجتماعی هر دوره به بازنمایی رویدادها و وقایع سه دوره جنگ, بازسازی و اصلاحات, متناسب با زمان ساخت فیلم ها بپردازد که یافته های برآمده از تحقیق, این امر را به خوبی نمایان می سازد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    آزادیان، علی، و قاسمی، حمید. (1393). بررسی تحول بازنمایی جنگ در آثار سینمایی دفاع مقدس (با تاکید بر آثار رسول ملاقلی پور). مدیریت فرهنگی، 8(25)، 21-33. SID. https://sid.ir/paper/199710/fa

    Vancouver: کپی

    آزادیان علی، قاسمی حمید. بررسی تحول بازنمایی جنگ در آثار سینمایی دفاع مقدس (با تاکید بر آثار رسول ملاقلی پور). مدیریت فرهنگی[Internet]. 1393؛8(25):21-33. Available from: https://sid.ir/paper/199710/fa

    IEEE: کپی

    علی آزادیان، و حمید قاسمی، “بررسی تحول بازنمایی جنگ در آثار سینمایی دفاع مقدس (با تاکید بر آثار رسول ملاقلی پور)،” مدیریت فرهنگی، vol. 8، no. 25، pp. 21–33، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/199710/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button