Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

898
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

670
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

سواد اطلاعاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس

صفحات

 صفحه شروع 89 | صفحه پایان 103

چکیده

 این پژوهش با هدف سنجش سواد اطلاعاتی دانشجویان کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس انجام شد. تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی است که به روش پیمایش انجام شده است. جامعه آماری, کل دانشجویان دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس بودند (N=764) حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان (1970) برآورد شد N=256 نمونه گیری به روش نمونه گیری طبقه ای تناسبی در دو مرحله انجام شد. ابزار گردآوری داده ها, پرسشنامه بود. روایی ظاهری و محتوایی آن توسط چندتن از متخصصان ترویج و آموزش کشاورزی و اعضای هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس مورد بررسی و تایید قرار گرفت. نتایج نشان داد که سواد اطلاعاتی دانشجویان در سطح متوسط است. دانشجویان در استاندارد دوم سواد اطلاعاتی (دسترسی موثر و کارا به اطلاعات مورد نیاز) بالاترین مهارت را داشتند و در استاندارد پنجم (آشنایی با موارد حقوقی و قضایی مربوط به دسترسی و استفاده از اطلاعات) ضعیف بودند. نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که متغیرهای سن, ساعات کار با رایانه و اینترنت, نمره مهارت های تحقیق (میزان آشنایی با زبان انگلیسی, رایانه, اینترنت و نرم افزار های اداری) و معدل واحدهای گذرانده در مقطع کنونی با میزان سواد اطلاعاتی دانشجویان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. نتایج معادله رگرسیون چندگانه گام به گام نشان داد که معدل واحدهای گذرانده مقطع کنونی, نمره مهارت های تحقیق و ساعات کار با رایانه و اینترنت حدود 21 درصد از تغییرپذیریهای رفتار اطلاع یابی دانشجویان را تبیین کردند. نتایج آزمون t نشان داد که بین سواد اطلاعاتی دانشجویان مقاطع مختلف تحصیلی (کارشناسی ارشد و دکتری), جنسیت های مختلف (زن و مرد), افرادی که در تور آشنایی کتابخانه شرکت کرده بودند و آنانی که شرکت نکرده بودند تفاوت معنی داری وجود ندارد. بر پایه بخش دیگری از نتایج, نوع دانشگاه مقطع کارشناسی بر سواد اطلاعاتی دانشجویان موثر است. و بین سواد اطلاعاتی دانشجویان با رشته های مختلف تحصیلی و وضعیت اشتغال مختلف نیز تفاوت معناداری وجود ندارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عباسی، عنایت، و نجفلو، پریسا. (1394). سواد اطلاعاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس. پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، -(34)، 89-103. SID. https://sid.ir/paper/200435/fa

    Vancouver: کپی

    عباسی عنایت، نجفلو پریسا. سواد اطلاعاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس. پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی[Internet]. 1394؛-(34):89-103. Available from: https://sid.ir/paper/200435/fa

    IEEE: کپی

    عنایت عباسی، و پریسا نجفلو، “سواد اطلاعاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس،” پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، vol. -، no. 34، pp. 89–103، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/200435/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا