مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,740
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

893
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رابطه پنج عامل عمده شخصیت و راهبردهای یادگیری خود-تنظیمی در دانش آموزان دختر و پسر دبیرستانی شهر اصفهان در سال تحصیلی 87-1386

صفحات

 صفحه شروع 41 | صفحه پایان 64

چکیده

 این تحقیق به بررسی رابطه بین پنج عامل عمده شخصیت و راهبردهای یادگیری خود-تنظیمی پرداخته است. نمونه تحقیق, متشکل از 175 دانش آموز (83 پسر و 92 دختر) بودند که به صورت خوشه ای و سپس تصادفی ساده از میان دبیرستان های نواحی پنجگانه اصفهان انتخاب گردیدند. برای سنجش پنج عامل شخصیت از پرسشنامهNEO-FFI  و برای سنجش راهبردهای خود-تنظیمی از پرسشنامه MSLQ استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل واریانس نشان داد که بین میانگین های راهبردهای یادگیری دختران و پسران تفاوت معنی داری (0.01>P) وجود ندارد. همچنین, تحلیل واریانس میانگین های پنج عامل عمده شخصیت در دو جنس, گویای آن بود که دو عامل «توافق پذیری» و «وجدان گرایی» تفاوت معنی داری (0.05>P) دارند. نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون همزمان نشان داد که در گروه دختران, عامل «وظیفه شناسی» با راهبرد «خود-تنظیمی» رابطه مثبت و معنی داری (0.01>P) داشت. در هر دو گروه دختران و پسران, عامل «وجدان گرایی» با راهبردهای «شناختی», راهبرد «ارزش گذاری درونی» و راهبرد «خودکارآمدی», رابطه مثبت معنی داری (0.10>P) داشته اند. در مجموع, نتایج پژوهش حاضر موید آن است که توجه به صفات شخصیت در راهبردهای یادگیری خود-تنظیمی حایز اهمیت است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    خورسندی، فریناز، کامکار، منوچهر، و ملک پور، مختار. (1389). رابطه پنج عامل عمده شخصیت و راهبردهای یادگیری خود-تنظیمی در دانش آموزان دختر و پسر دبیرستانی شهر اصفهان در سال تحصیلی 87-1386. رویکردهای نوین آموزشی، 5(2 (پیاپی 12))، 41-64. SID. https://sid.ir/paper/201660/fa

    Vancouver: کپی

    خورسندی فریناز، کامکار منوچهر، ملک پور مختار. رابطه پنج عامل عمده شخصیت و راهبردهای یادگیری خود-تنظیمی در دانش آموزان دختر و پسر دبیرستانی شهر اصفهان در سال تحصیلی 87-1386. رویکردهای نوین آموزشی[Internet]. 1389؛5(2 (پیاپی 12)):41-64. Available from: https://sid.ir/paper/201660/fa

    IEEE: کپی

    فریناز خورسندی، منوچهر کامکار، و مختار ملک پور، “رابطه پنج عامل عمده شخصیت و راهبردهای یادگیری خود-تنظیمی در دانش آموزان دختر و پسر دبیرستانی شهر اصفهان در سال تحصیلی 87-1386،” رویکردهای نوین آموزشی، vol. 5، no. 2 (پیاپی 12)، pp. 41–64، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/201660/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button