مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

762
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

560
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

از فنی گرایی تا استعاره؛ تقلیل مفهومی، پیچیدگی و کثرت در نظریة برنامة درسی

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 30

چکیده

 موضوع این مقاله چندگانگی مفهومی در نظریة برنامة درسی است. برای واکاوی موضوع, ابتدا جایگاه نظریة برنامة درسی در حوزه های دیگر تبیین و سپس ویژگی ها و ساختار نظریه و نظریه ­ پردازی برنامة درسی ارائه و تعاریف گوناگون آن بررسی شده است. پس از تبیین ماهیت تعدد و تکثر نظریة برنامة درسی و دلایل آن, استدلال این است که نوعی تقلیل در مفهوم نظریة برنامة درسی و نظریه پردازی و همچنین انگاشت برنامة درسی در جایگاه یک برساختة هم تافته, باعث کثرت در نظریه های برنامة درسی شده است؛ به گونه ای که به تولید طیف گسترده ای از آنچه را «نظریه» می­ نامند انجامیده است که از یک­ سو به رویکردهای کنترل محور و علمی در اردوی فنی گرایان و از دیگرسو به نظرگاه های رهاساز محور, استعاره و تمثیل در جمع نومفهومی سازان می رسد. در پایان با ارائة مصادیقی از کاهش گرایی مفهومی­ و پیچیدگی در حوزه, نتیجه گیری شده است که تقلیل مفهوم و کاهش پیچیدگی از یک­ سو و تجلیل این پیچیدگی از سوی دیگر, زمینه را برای زایش نظری و پویایی در برنامة درسی فراهم آورده است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    سلطانی، اصغر. (1396). از فنی گرایی تا استعاره؛ تقلیل مفهومی, پیچیدگی و کثرت در نظریة برنامة درسی. رویکردهای نوین آموزشی، 12(2 (پیاپی 26) )، 1-30. SID. https://sid.ir/paper/201683/fa

    Vancouver: کپی

    سلطانی اصغر. از فنی گرایی تا استعاره؛ تقلیل مفهومی, پیچیدگی و کثرت در نظریة برنامة درسی. رویکردهای نوین آموزشی[Internet]. 1396؛12(2 (پیاپی 26) ):1-30. Available from: https://sid.ir/paper/201683/fa

    IEEE: کپی

    اصغر سلطانی، “از فنی گرایی تا استعاره؛ تقلیل مفهومی, پیچیدگی و کثرت در نظریة برنامة درسی،” رویکردهای نوین آموزشی، vol. 12، no. 2 (پیاپی 26) ، pp. 1–30، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/201683/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا