مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,359
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

796
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه اثربخشی دو مداخله آموزش گروهی طرح واره محور و سبک زندگی محور در ارتقا سطح بینش شناختی زوجین دارای نارضایتی زناشویی

صفحات

 صفحه شروع 139 | صفحه پایان 160

چکیده

 زمینه و هدف: اغلب مداخله ها و روشهای زوج درمانی در صدد ارتقا خودآگاهی و بینش زوجین هستند. بینش شناختی به عنوان توانایی ارزیابی و تصحیح باورهای تحریف شده و تفسیرهای نادرست تعریف شده است. هدف پژوهش بررسی اثربخشی مداخله های آموزش گروهی طرح واره محور و سبک زندگی محور در افزایش سطح بینش شناختی زوجین دارای نارضایتی زناشویی است.روش: به این منظور از بین جامعه زوجین دارای نارضایتی زناشویی مراجعه کننده به مراکز مشاوره دولتی و خصوصی شهرستان خوی, تعداد 106 نفر از زوجین پس از اعمال ملاک های ورود و خروج غربال شدند, سپس 90نفر (زن و شوهر) به صورت تصادفی در سه گروه مداخله طرح واره محور (30 نفر), سبک زندگی محور (30 نفر) و کنترل (30 نفر) گماشته شدند. مداخله های طرح واره محور و سبک زندگی محور هر کدام 11 جلسه (1.5 ساعت) برای دو گروه آزمایشی اجرا شدند و گروه کنترل هیچ مداخله ای را دریافت نکرد و در لیست انتظار قرار گرفت. پس از اتمام مداخله ها از هر سه گروه پس آزمون گرفته شد و پس از یک ماه پیگیری به عمل آمد. داده ها با روش آماری تحلیل کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفت.یافته ها: نتایج نشان داد که مداخله های آموزشی طرح واره محور و سبک زندگی محور در ارتقا سطح بینش شناختی اثربخش هستند. همچنین نتایج نشان داد که مولفه خود اندیشمندی تحت تاثیر مداخله های فوق قرار گرفته, اما در مولفه اطمینان به خود تاثیری ایجاد نشده است. مداخله آموزشی طرح واره محور در افزایش سطح خود اندیشمندی زوجین اثربخش تر از مداخله سبک زندگی محور بود.نتیجه گیری: مداخله های آموزشی طرح واره محور و سبک زندگی محور می توانند به عنوان برنامه های مداخله ای مقرون به صرفه و آسان و با هدف افزایش سطح بینش زوجین, در دسترس روان شناسان و مشاوران خانواده قرار بگیرند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    یوسفی، رحیم، عابدین، علیرضا، فتح آبادی، جلیل، و تیرگری سراج، عبدالحکیم. (1390). مقایسه اثربخشی دو مداخله آموزش گروهی طرح واره محور و سبک زندگی محور در ارتقا سطح بینش شناختی زوجین دارای نارضایتی زناشویی. مشاوره و روان درمانی خانواده، 1(2)، 139-160. SID. https://sid.ir/paper/201801/fa

    Vancouver: کپی

    یوسفی رحیم، عابدین علیرضا، فتح آبادی جلیل، تیرگری سراج عبدالحکیم. مقایسه اثربخشی دو مداخله آموزش گروهی طرح واره محور و سبک زندگی محور در ارتقا سطح بینش شناختی زوجین دارای نارضایتی زناشویی. مشاوره و روان درمانی خانواده[Internet]. 1390؛1(2):139-160. Available from: https://sid.ir/paper/201801/fa

    IEEE: کپی

    رحیم یوسفی، علیرضا عابدین، جلیل فتح آبادی، و عبدالحکیم تیرگری سراج، “مقایسه اثربخشی دو مداخله آموزش گروهی طرح واره محور و سبک زندگی محور در ارتقا سطح بینش شناختی زوجین دارای نارضایتی زناشویی،” مشاوره و روان درمانی خانواده، vol. 1، no. 2، pp. 139–160، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/201801/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button