مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,223
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,118
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

هم سنجی تاثیر آموزش مدیریت والدین و آموزش فرزندپروی با روش درمانگری متمرکز بر پذیرش و تعهد در رابطه مادر-کودک مادران کودکان دچار مشکلات رفتاری برونی سازی شده

صفحات

 صفحه شروع 99 | صفحه پایان 122

چکیده

 تراز مشکلات رفتاری کودکان پیش دبستانی همراه با تحول دستخوش نوسان است, به دلیل همکنش همیشگی کودکان با والدین آموزش مهارت های فرزند پروری فراخور به والدین تاثیر بسزایی در این نوسان دارد. هدف این پژوهش هم سنجی تاثیر آموزش مدیریت والدین و آموزش فرزندپرویبا روش درمانگری متمرکز بر پذیرش و تعهد بر رابطه مادر-کودک بود. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با پیش آزمون, پس آزمون و پیگیری یک ماهه با گروه گواه بود. جامعه دربرگیرنده مادران کودکان دچار مشکلات رفتاری برونی شده سنین پیش از دبستان شهرستان نجف آباد اصفهان در سال 1396 بود که به مرکز مشاوره «رویش پندار» مراجعه داشتند. 45 نفر از داوطلبین پس از بررسی ملاک های ورود انتخاب و تصادفی در گروه آزمایش و گواه گمارش شدند. مداخلات آموزشی طی 10 نشست 90 دقیقه ای اجرا شد ولی گروه گواه در لیست انتظار قرار داشت. داده ها با مقیاس رابطه کودک- والد پیانتا 1994 گردآوری شد. نتایج تحلیل واریانس اندازه گیری های مکرر نشان داد که مداخله آموزش فرزندپروری با روش درمانگری متمرکز بر پذیرش و تعهد و آموزش مدیریت والدین هر دو به ترتیب موجب کاهش نمرات مولفه های وابستگی (0.001=P و F=179.2), (P=0.001 و 73.28=F), تعارض (0.001 =P و F=347.14), (P=0.001 و94.23 =F) و افزایش نمرات نزدیکی (0.001 =P و F=110.36), (P=0.001 و 63.38=F) و رابطه مثبت (0.001=P و F=552.96), (P=0.001 و 63.38=F) شده اند. بعلاوه تاثیر آموزش فرزند پروری با روش درمانگری متمرکز بر پذیرش و تعهد در هر چهار مولفه مذکور از آموزش مدیریت والدین بیشتر بود (0.001 =P). میزان تاثیر گروه آموزش فرزندپروری با روش درمانگری متمرکز بر پذیرش و تعهد و آموزش مدیریت والدین به ترتیب در مولفه نزدیکی 0.88 و 0.81, وابستگی 0.92 و 0.84, تعارض 0.96 و 0.87 و در رابطه مثبت کلی 0.97 و 0.94 به دست آمد. سرانجام می توان گفت هر دو آموزش, با بهبود مهارت های فرزند پروری, افزایش تعاملات مثبت و کاهش رفتارهای والدینی منفی به مادران در مدیریت مشکلات رفتاری کودکانشان کمک کرده و از طریق افزایش نزدیکی و کاهش تعارض و وابستگی مایه بهبود رابطه مثبت مادر-کودک شده اند.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عظیمی فر، شیرین، جزایری، رضوان السادات، فاتحی زاده، مریم السادات، و عابدی، احمد. (1396). هم سنجی تاثیر آموزش مدیریت والدین و آموزش فرزندپروی با روش درمانگری متمرکز بر پذیرش و تعهد در رابطه مادر-کودک مادران کودکان دچار مشکلات رفتاری برونی سازی شده. مشاوره و روان درمانی خانواده، 7(2 (پیاپی 24) )، 99-122. SID. https://sid.ir/paper/201821/fa

    Vancouver: کپی

    عظیمی فر شیرین، جزایری رضوان السادات، فاتحی زاده مریم السادات، عابدی احمد. هم سنجی تاثیر آموزش مدیریت والدین و آموزش فرزندپروی با روش درمانگری متمرکز بر پذیرش و تعهد در رابطه مادر-کودک مادران کودکان دچار مشکلات رفتاری برونی سازی شده. مشاوره و روان درمانی خانواده[Internet]. 1396؛7(2 (پیاپی 24) ):99-122. Available from: https://sid.ir/paper/201821/fa

    IEEE: کپی

    شیرین عظیمی فر، رضوان السادات جزایری، مریم السادات فاتحی زاده، و احمد عابدی، “هم سنجی تاثیر آموزش مدیریت والدین و آموزش فرزندپروی با روش درمانگری متمرکز بر پذیرش و تعهد در رابطه مادر-کودک مادران کودکان دچار مشکلات رفتاری برونی سازی شده،” مشاوره و روان درمانی خانواده، vol. 7، no. 2 (پیاپی 24) ، pp. 99–122، 1396، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/201821/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button