Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,642
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

707
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

رسانه های جمعی و هویت زبانی - ادبی در میان جوانان شهر شیراز

صفحات

 صفحه شروع 177 | صفحه پایان 198

چکیده

 رسانه های جمعی به دلیل ماهیت و محتوایی که دارند, تقریبا با تمامی ابعاد مختلف اقتصادی, اجتماعی, فرهنگی و سیاسی جوامع ارتباط دارند, و می توان مدعی شد که از جمله متغیرهای تاثیرگذار بر جوامع امروزی می باشند. با توجه به روند تحولات بسیار سریع در حوزه تکنولوژی رسانه ای در دهه ها و سالهای اخیر می توان تاثیر این رشد چشمگیر را بر آرایش فرهنگی - دینی و اجتماعی جوامع مشاهده کرد. سرعت, سهولت و گستردگی روزافزون رسانه های جمعی, پیامدهای متفاوتی را در حوزه فرهنگی - دینی و ملی در جوامع داشته است که هویت را به خصوص در بعد زبانی - ادبی می توان به عنوان یکی از حوزه های تاثیرپذیر از آن دانست. شاید بتوان گفت که پیام های یکسان از سوی این دسته از رسانه ها, در جوامع مختلف اغتشاش - آشفتگی و بحران هویت دینی را می تواند به دنبال داشته باشد. تعابیری نظیر جهانی شدن – یکپارچگی - تهاجم فرهنگی و آمریکایی شدن فرهنگ, که در ادبیات اجتماعی و فرهنگی جوامع مختلف رایج شده است, بیانگر تهدید هویتی از سوی این رسانه ها می باشد. مقاله حاضر که نتیجه پژوهشی تجربی در این حوزه می باشد, به دنبال بررسی تاثیر استفاده از رسانه های جمعی بر هویت زبانی - ادبی می باشد. بعبارت دیگر سوالات اساسی این است که آیا استفاده از رسانه ها جمعی بر روی هویت زبانی - ادبی جوانان و احساس تعلق به آن تاثیر می گذارد یا خیر؟ این تاثیرات از طریق چه مکانیسم هایی صورت می پذیرد؟ و نهایتا اینکه ما از زاویه استفاده از رسانه, دچار مشکله هویتی در حوزه زبان و ادب فارسی هستیم یا خیر؟ جهت پاسخ به سوالات فوق, پس از بررسی ادبیات موضوع, مدل علی تحقیق شامل متغیرهای مکانیسمی, ترسیم شد. جامعه آماری این پژوهش, کلیه دانش آموزان سال سوم دبیرستانهای شهر شیراز می باشد. حجم نمونه تحقیق بر اساس فرمول کوکران شامل 400 نفر دانش آموز, 200 دانش آموز پسر و 200 دانش آموز دختر از 20 دبیرستان پسرانه و دخترانه است؛ که پس از حذف پرسشنامه های مخدوش در نهایت 385 پرسشنامه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. روش مورد استفاده, میدانی و از تکنیک پیمایش به منظور جمع آوری داده ها استفاده گشت. اعتبار متغیرها با استفاده از اعتبار عاملی (سازه ای) و صوری و روایی متغیرها با استفاده از آلفای کرونباخ مورد ارزیابی قرار گرفت. آزمونهای مورد استفاده در این تحقیق شامل همبستگی پیرسون, تحلیل واریانس, رگرسیون چندمتغیره و تحلیل مسیر می باشد. نتایج تحلیل همبستگی نشان داد, میزان استفاده از رسانه های گروهی یک رابطه معنی دار منفی با هویت زبانی - ادبی دارد بدین معنی که با افزایش استفاده از رسانه های گروهی از میزان هویت زبانی - ادبی افراد کاسته می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    عزیزی، جلیل، رسول اف، رامین، و جاذبی زاده، محمدرضا. (1388). رسانه های جمعی و هویت زبانی - ادبی در میان جوانان شهر شیراز. علوم اجتماعی، 3(7)، 177-198. SID. https://sid.ir/paper/201869/fa

    Vancouver: کپی

    عزیزی جلیل، رسول اف رامین، جاذبی زاده محمدرضا. رسانه های جمعی و هویت زبانی - ادبی در میان جوانان شهر شیراز. علوم اجتماعی[Internet]. 1388؛3(7):177-198. Available from: https://sid.ir/paper/201869/fa

    IEEE: کپی

    جلیل عزیزی، رامین رسول اف، و محمدرضا جاذبی زاده، “رسانه های جمعی و هویت زبانی - ادبی در میان جوانان شهر شیراز،” علوم اجتماعی، vol. 3، no. 7، pp. 177–198، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/201869/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا