مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

546
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

709
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

آموزش همزمان و ترکیبی دروس پایه معماری، عامل موثر بر ارتقاء انگیزش تحصیلی دانشجویان، مورد مطالعاتی: محتوای درس هندسه کاربردی

صفحات

 صفحه شروع 199 | صفحه پایان 210

چکیده

 با توجه به آموزش متفرقه و پراکنده دروس پیش نیاز طراحی در رشته معماری و عدم هماهنگی اساتید با یکدیگر و انتخاب سلیقه ای نوع تمرین های دروس پیش نیاز طراحی, شاهد مشکلاتی در فرآیند طراحی معماری می باشیم, که نتیجه آن بی انگیزگی در دانشجویان می باشد. انگیزش از جمله مفاهیم رایج در مسائل آموزشی است. وقتی در سیستم آموزشی مشکلاتی همچون افت تحصیلی رخ می دهد, از انگیزه یادگیرنده به عنوان یکی از علل مهم آن یاد می شود. از سال 1378 با تغییر مقطع از کارشناسی ارشد پیوسته به کارشناسی پیوسته, وضعیت آموزش معماری دستخوش دگرگونی هایی گردید و درس ترکیب یک به درس هایی مانند: هندسه کاربردی, کارگاه مصالح ساخت و درک و بیان محیط تفکیک شد. هدف از این مقاله, بررسی تأثیر روش های تدریس آتلیه ای (ترکیبی و تفکیکی) بر میزان انگیزه تحصیلی دانشجویان معماری می باشد. در این پژوهش, از روش ترکیبی بهره گرفته شد. بدین صورت که تمرین آموزش ترسیم پلان و مقطع پله دو طرفه در درس هندسه کاربردی, با دو شیوه ترکیبی (آموزش همزمان دروس پایه) و تفکیکی (آموزش مستقل دروس پایه) در نظر گرفته شد, جامعه آماری در این پژوهش, دو گروه 18 نفری از دانشجویان نیمسال اول دانشگاه آزاد ارومیه بوده و برای گردآوری اطلاعات کمی از پرسشنامه استاندارد انگیزش تحصیلی دانشجویان والرند, استفاده شد و گردآوری داده های کیفی از طریق مشاهده آثار دانشجویان و مصاحبه با دانشجویان و اساتید معماری انجام شد. تجزیه تحلیل داده های کمی از طریق آزمون T دو نمونه ای مستقل و تجزیه و تحلیل داده های کیفی مبتنی بر نظریه زمینه ای بوده و در نهایت نوعی فرااستنباط صورت می گیرد. نتایج بحث حاکی از این است که آموزش دروس پایه از جمله درس هندسه کاربردی در رشته معماری با استفاده از روش ترکیبی و همزمان باعث افزایش علاقه مندی و ارتقاء انگیزه درونی و بیرونی دانشجویان معماری شده و در نتیجه کیفیت آموزش ارتقاء می یابد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مطیعی، بابک، مهدی زاده سراج، فاطمه، و بایزیدی، قادر. (1398). آموزش همزمان و ترکیبی دروس پایه معماری, عامل موثر بر ارتقاء انگیزش تحصیلی دانشجویان, مورد مطالعاتی: محتوای درس هندسه کاربردی. معماری و شهرسازی آرمان شهر، 12(29 )، 199-210. SID. https://sid.ir/paper/202507/fa

    Vancouver: کپی

    مطیعی بابک، مهدی زاده سراج فاطمه، بایزیدی قادر. آموزش همزمان و ترکیبی دروس پایه معماری, عامل موثر بر ارتقاء انگیزش تحصیلی دانشجویان, مورد مطالعاتی: محتوای درس هندسه کاربردی. معماری و شهرسازی آرمان شهر[Internet]. 1398؛12(29 ):199-210. Available from: https://sid.ir/paper/202507/fa

    IEEE: کپی

    بابک مطیعی، فاطمه مهدی زاده سراج، و قادر بایزیدی، “آموزش همزمان و ترکیبی دروس پایه معماری, عامل موثر بر ارتقاء انگیزش تحصیلی دانشجویان, مورد مطالعاتی: محتوای درس هندسه کاربردی،” معماری و شهرسازی آرمان شهر، vol. 12، no. 29 ، pp. 199–210، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/202507/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی

  • ثبت نشده است.





  • بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button