مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,764
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,022
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحلیلی بر وضعیت موجود طراحی برنامه درسی تربیت اجتماعی دوره راهنمایی بر مبنای تحلیل محتوای کتاب های درسی و اسناد مرتبط برنامه درسی

صفحات

 صفحه شروع 131 | صفحه پایان 176

چکیده

طراحی برنامه درسی که نقشه مفهومی برای تولیدکنندگان برنامه درسی است, ناظر به تعیین منابع, شناسایی عناصر تشکیل دهنده برنامه و نوع تصمیم هایی است که در ارتباط با هر یک از آن ها گرفته می شود. با توجه به این که نظام آموزشی در کشورمان متمرکز است, یقینا یکی از مولفه های مهم در آموزش مسایل اجتماعی, برنامه های درسی رسمی و به تبع آن, کتاب و اسناد برنامه درسی است. در این مقاله, با استفاده از تحلیل محتوای کتاب های تعلیمات اجتماعی دوره راهنمایی و تجزیه و تحلیل طرح کلیات نظام آموزش و پرورش, به بررسی موقعیت و شناسایی نقاط ضعف و قوت, چالش ها و دشواری های برنامه درسی تربیت اجتماعی موجود پرداخته شده است. مقوله های مورد نظر, مفاهیم کلیدی الگوی های مبتنی بر موضوعات درسی مدون, دانش آموز و جامعه, هم چنین, ویژگی های عناصر برنامه درسی (اهداف, محتوا, روش های یاددهی و یادگیری) است که با بررسی در متون تخصصی حوزه برنامه درسی, به دست آمده است. واحد ثبت نیز در تحلیل محتوا, مضمون (پیام اصلی متن) می باشد. نتایج تحلیل مشخص کرد مبنای این منابع, حکایت از غلبه روی کرد سنتی مبتنی بر موضوعات درسی بر دو روی کرد مبتنی بر دانش آموز و جامعه دارد. سپس با توجه به غالب بودن الگوی نظام مند, آسیب های این نوع طراحی برنامه درسی تربیت اجتماعی از دید اقتضائات کلان و خرد بررسی شد. در نهایت, در بحث و نتیجه گیری تاکید گردید جهت طراحی یک الگوی مناسب برنامه درسی و تعیین روی کرد ارزشی مناسب و هم چنین ویژگی های هر یک از عناصر, باید منشا اساسی کار از محیط فرهنگی, فکری, اجتماعی, تاریخی و بومی هر کشوری اخذ گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    دهقانی، مرضیه، و امین خندقی، مقصود. (1390). تحلیلی بر وضعیت موجود طراحی برنامه درسی تربیت اجتماعی دوره راهنمایی بر مبنای تحلیل محتوای کتاب های درسی و اسناد مرتبط برنامه درسی. پژوهش های برنامه درسی، 1(2)، 131-176. SID. https://sid.ir/paper/202747/fa

    Vancouver: کپی

    دهقانی مرضیه، امین خندقی مقصود. تحلیلی بر وضعیت موجود طراحی برنامه درسی تربیت اجتماعی دوره راهنمایی بر مبنای تحلیل محتوای کتاب های درسی و اسناد مرتبط برنامه درسی. پژوهش های برنامه درسی[Internet]. 1390؛1(2):131-176. Available from: https://sid.ir/paper/202747/fa

    IEEE: کپی

    مرضیه دهقانی، و مقصود امین خندقی، “تحلیلی بر وضعیت موجود طراحی برنامه درسی تربیت اجتماعی دوره راهنمایی بر مبنای تحلیل محتوای کتاب های درسی و اسناد مرتبط برنامه درسی،” پژوهش های برنامه درسی، vol. 1، no. 2، pp. 131–176، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/202747/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button