مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

830
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

647
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی میزان آزادی علمی استادان دانشگاه شیراز با توجه به متغیرهای جمعیت شناختی

صفحات

 صفحه شروع 29 | صفحه پایان 55

چکیده

 هدف پژوهش حاضر بررسی میزان آزادی علمی استادان دانشگاه شیراز است. بدین منظور نمونه ای به حجم 203 نفر با روش نمونه گیری طبقه ای از بین استادان دانشکده ها انتخاب گردید. برای جمع آوری داده ها از پرسش نامه محقق ساخته بررسی میزان آزادی علمی استادان استفاده شد. در این تحقیق, تاثیر پنج عامل دانشکده, سابقه کار, جنسیت, مرتبه علمی و میزان آگاهی استادان از قوانین, بر میزان آزادی علمی اعضای هیات علمی در ابعاد آموزشی, پژوهشی, سازمانی, فکری و اخلاقی- فرهنگی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل از تحلیل واریانس چندمتغیره نشان داد که مرتبه علمی در چهار بعد آموزشی, پژوهشی, سازمانی و فکری؛ نوع دانشکده در دو بعد پژوهشی و سازمانی و میزان آگاهی استادان از قوانین, در تمام ابعاد آموزشی, پژوهشی, سازمانی, فکری و اخلاقی- فرهنگی بر میزان آزادی علمی استادان تاثیر معناداری دارد, اما سابقه کار و جنسیت استادان تاثیر معناداری نداشت. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که دو عامل مرتبه علمی و میزان آگاهی استادان از قوانین, به ترتیب, پیش بینی کننده میزان آزادی علمی استادان می باشند, بدین معنی که استادان برخوردار از رتبه علمی بالاتر, میزان آزادی علمی بیش تری را احساس می کنند. هم چنین, افرادی که آگاهی بیش تری نسبت به قوانین دانشگاه دارند, بیش تر از سایرین دارای آزادی علمی هستند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    دهقانی، یاسر، مرزوقی، رحمت اله، فقیه، نظام الدین، و فولادچنگ، محبوبه. (1390). بررسی میزان آزادی علمی استادان دانشگاه شیراز با توجه به متغیرهای جمعیت شناختی. پژوهش های برنامه درسی، 1(2)، 29-55. SID. https://sid.ir/paper/202751/fa

    Vancouver: کپی

    دهقانی یاسر، مرزوقی رحمت اله، فقیه نظام الدین، فولادچنگ محبوبه. بررسی میزان آزادی علمی استادان دانشگاه شیراز با توجه به متغیرهای جمعیت شناختی. پژوهش های برنامه درسی[Internet]. 1390؛1(2):29-55. Available from: https://sid.ir/paper/202751/fa

    IEEE: کپی

    یاسر دهقانی، رحمت اله مرزوقی، نظام الدین فقیه، و محبوبه فولادچنگ، “بررسی میزان آزادی علمی استادان دانشگاه شیراز با توجه به متغیرهای جمعیت شناختی،” پژوهش های برنامه درسی، vol. 1، no. 2، pp. 29–55، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/202751/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button